MasterCard och DIBS erbjuder MasterPass i Norden för enklare betalningar på nätet och i mobilen

MasterCard och DIBS samarbetar för att erbjuda MasterPass™ i Norden för snabbare, säkrare och enklare betalningar via internet och mobil. Partnerskapet innebär att MasterPass blir tillgängligt för DIBS över 15 000 nordiska butiker som med MasterPass kan öka sin kundkonvertering och försäljning.

“Vi är väldigt stolta att nu tillsammans med DIBS påskynda utvecklingen för e- och m-handeln i Norden“, säger Mats Taraldsson, Marknadsutvecklingsansvarig på MasterCard i Norden och Baltikum. MasterPass gör det både snabbare, säkrare och enklare att handla med alla typer av betalkort via sin mobil, dator eller surfplatta.”

”Vi är mycket glada att samarbeta med MasterCard och erbjuda MasterPass som en ny betalmetod i den Nordiska regionen,” säger Eric Wallin, VD på DIBS. “Köp med MasterPass”-knappen kommer öka konverteringsgraden för våra 15 000 Nordiska butiker och hjälpa dem öka sin försäljning. Det här är en mycket spännande milstolpe inom mobila betalningar.”

Använder Mobilt BankID

MasterPass är en digital plattform för betalningar via mobiler, datorer och surfplattor som redan används av 40 000 butiker världen över. I tjänsten kan konsumenten enkelt och säkert lagra alla typer av kort och vid köp med MasterPass finns exempelvis redan kortuppgifter och leveransadress lagrat. I Sverige använder sig MasterPass av Mobilt BankID för trygg och smidig identifiering. Genom DIBS kommer över 15 000 handlare erbjudas MasterPass som betalsätt på sina webbplatser. I ett nästa steg kommer handlarna kunna ta betalt i butik med MasterPass med hjälp av tekniker som NFC och QR-koder.

MasterPass finns idag för konsumenterna i USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Spanien, Kina och Nya Zeeland. MasterPass expanderar nu till fler marknader och kommer att göras tillgänglig för både handlare och partners i Belgien, Brasilien, Frankrike, Italien, Israel, Nederländerna och Singapore. MasterPass digitala plånböcker börjar rullas ut i Sverige i slutet av 2014.

MasterPass-tjänsten omfattar:

• MasterPass checkout: ger butiker ett bekvämt sätt att ta betalt på nätet. I framtiden kommer butiker kunna ta betalt i butik med MasterPass via NFC och QR-koder.
  • MasterPass anslutna plånböcker: ger banker, butiker och partners med egna varumärken tillgång till MasterPass plånbok eller möjlighet att ansluta egna plånböcker till MasterPass.
  • MasterPass mervärdestjänster: berikar shoppingupplevelsen före, under och efter utcheckning genom att erbjuda lojalitetsprogram, erbjudanden och upplevelser.

Mer information om MasterPass se www.masterpass.com

För mer information:

Eric Wallin, VD på DIBS

Tel: +46 703 29 77 74, mail: eric.wallin@dibs.se

Charlotte Frykman, Kommunikationsansvarig, Mastercard Norden och Baltikum

Tel: +46 704 917 888, mail: charlotte_frykman@mastercard.com

Om DIBS

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. Vi startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är vi ledande i Norden. Vi var först med att nå en miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker vår lösning. Våra 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet. DIBS är listat på Nasdaq OMX First North med Redeye som Certified Advisor.

Om MasterCard

MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se