Mobiltelefonen och Black Friday bakom rekordökning för julhandeln på nätet

Den svenska julhandeln på nätet ökar starkt, enligt den mest omfattande sammanställningen av julhandeln på nätet. Betalningsföretaget DIBS Payment Services statistik över försäljningen hos tusentals svenska webbutiker mellan 23 november och 16 december visar att allt fler väljer att handla sina julklappar på nätet, där antalet köp ökade med 12 procent jämfört med samma period förra året.

– Julhandeln på nätet fortsätter att utvecklas starkt. Det är tydligt att vi väljer att handla på nätet i allt större utsträckning, tillväxten för e-handeln är flera gånger högre än den prognostiserade tillväxten för försäljningen i butik. Att fler handlar i mobiltelefonen beror främst på att man hela tiden har tillgång till sin mobil men också att allt fler butiker mobilanpassat sina sajter. Vi har under en längre tid kunnat följa det faktum att mobilen blir en allt naturligare kanal att genomföra sina köp i säger Daniel Larsson, Vice VD på DIBS Payment Services.

Handeln på nätet fortsätter att öka starkt i hela Norden och Sverige, och den svenska julhandeln på nätet är i år större än någonsin. Statistik över försäljningen hos tusentals svenska webbutiker mellan 23 november och 16 december visar att antalet köp ökade med 12 procent. En generell trend av mer handel på nätet, ökad handel via mobiltelefonen och rekordhandel på nätet under Black Friday, är några av de främsta anledningarna.

Vecka 48 ökade transaktionerna med över 23 procent jämfört med samma period förra året, främst på grund av rekordökning för försäljningen på nätet under Black Friday. För första gången någonsin har Black Friday blivit dagen med högst försäljning under julhandeln. Likaså ökade försäljningen under vecka 49, med 19 procent, bland annat från ökad försäljning under Cyber Monday. Däremot backade vecka 50 med 4,6 procent, sannolikt då många väljer att passa på att handla mer under kampanjdagarna Black Friday och Cyber Monday. Inledningen på vecka 51 indikerar en stark avslutning på julhandeln på nätet med en ökning på drygt 10%. Statistiken för julhandeln på nätet visar också att antalet konsumenter som väljer att handla med sin mobiltelefon har ökat med hela 39 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt sett är också tillväxten för e-handeln 240 procent högre än den prognostiserade tillväxten för försäljningen i butik.

– Att den totala julförsäljningen på nätet ökar är glädjande men för många webbutiker kan det på sikt bli problematiskt att en stor del av julförsäljningen som tidigare skett till fullt pris nu flyttas till rabatthelgen Black Friday/CyberMonday. Redan idag kämpar många webbutiker med vikande lönsamhet, bland annat på grund av hård internationell konkurrens avslutar Daniel Larsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Daniel Larsson, Marknads- och försäljningsdirektör och Vice VD på DIBS, telefon 073-64 042 11 eller e-post: daniel.larsson@dibs.se

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. Vi startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är vi ledande i Norden. Vi var först med att nå en miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker vår lösning. Våra 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Taggar:

Citat

Julhandeln på nätet fortsätter att utvecklas starkt. Det är tydligt att vi väljer att handla på nätet i allt större utsträckning, tillväxten för e-handeln är flera gånger högre än den prognostiserade tillväxten för försäljningen i butik. Att fler handlar i mobiltelefonen beror främst på att man hela tiden har tillgång till sin mobil men också att allt fler butiker mobilanpassat sina sajter. Vi har under en längre tid kunnat följa det faktum att mobilen blir en allt naturligare kanal att genomföra sina köp i.
Daniel Larsson, Marknads- och försäljningsdirektör, Vice VD på DIBS Payment Services