SDC och DCM blir Dicentia

Report this content

SDC- och DCM-koncernen byter till ett nytt gemensamt namn och blir Dicentia. Syftet med namnbytet är att få en gemensam identitet och profil för koncernen. Den nya profilen kommer att börja synas inom kort och den beräknas vara helt introducerad i början av 2006.

I början av juli 2005 gick danska SDC och svenska DCM samman när börsbolaget SDC köpte DCM. Därmed bildades norra Europas största företag inom digital informationshantering med verksamhet i Danmark, Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Företagets nya namn, Dicentia, speglar verksamheten på ett logiskt sätt. På latin betyder Dicentia att informera och att kommunicera, vilket ofta är syftet med innehållet på våra produkter, oavsett om det är cd/dvd-skivor eller On-Line media. Vår nya logotyp inbegriper dessutom ett d: som är den allmänna beteckningen på en cd- eller dvd-drive i en PC. ”Genom namnbytet visar vi tydligt att våra två bolag är ett företag, som tillsammans siktar mot en spännande framtid. Strategin är att bibehålla vår position som norra Europas största producent av fysiska media, men även att utveckla nya verksamhetsområden. Exempel på detta är en utbyggnad av dvd-authoring över hela Norden och utvecklingen av on-line applikationer för nedladdning”, säger Anders Sandström, vd för Dicentia Sweden. Dicentias nya hemsida kommer att lanseras inom en nära framtid, men fram till dess det är aktuellt används samma domännamn som idag, www.sdc-group.com och www.dcm.se. För ytterligare information kontakta: Anders Sandström Sälj- och marknadsdirektör Dicentia Group Vd Dicentia Sweden AB Tfn: +46 8 477 20 26 Mobil: +46 708 80 53 48 www.dcm.se