DigitaI Illusions: Shrek för Xbox lanseras 15 november

DigitaI Illusions: Shrek för Xbox lanseras 15 november Den officiella spelversionen av succéfilmen Shrek, som utvecklats av svenska Digital Illusions på uppdrag av TDK Mediactive, lanseras i samband med världs-premiären av nya spelkonsolen Microsoft XBox i USA den 15 November. Shrek förväntas bli en av de mest sålda titlarna under julhandeln och lanseringen sker endast två veckor efter det att VHS och DVD-versionerna av filmen börjat säljas i USA. Shrek är en lanseringstitel också vid Xbox Europa-premiär den 14 mars 2002. Vi är mycket glada över att vara en del av Xbox-lanseringen. Både Digital Illusions, TDK och Microsoft har överträffat sig själva under utvecklingen av Shrek, säger Vincent Bitetti, chief executive officer of TDK Mediactive. Dreamworks har varit delaktiga i framtagandet och Shrek för Xbox har med sin humor och köpstarka målgrupp alla möjligheter att bli en storsäljande titel. Shrek är ett spel för alla åldrar och en massmarknadstitel i ordets rätta bemärkelse, säger Patrick Söderlund, vd för Digital Illusions. Att arbeta med en så känd figur ställer höga krav på både förläggaren och utvecklaren. Med Shrek för Xbox har Digital Illusions visat sin kompetens att vårda varumärken och att föra över dem till nya media inom underhållningsbranschen. Det är svårt att förutse försäljningsvolymer, men det initiala interesset och antalet förhandsbokningar har varit stort. Vi räknar med royalty-intäkter redan detta år, avslutar Söderlund. Information om Shrek för Xbox kommer att finnas på den Xbox demo-CD och i den reklambroschyr samt övrigt butiks- och skyltmaterial hos alla återförsäljare i USA under årets största försäljningsperiod. Spelet kommer också att figurera i Xbox Odyssey, en road-show som turnerar landet runt för att att marknadsföra spelkonsolen och dess spel till slutkonsumenter. - Spelversionen av Shrek skapar helt nya världar för Shrek, säger Brad Globe, head of DreamWorks Consumer Products. Det är en fantastisk kombination av spännande spelmoment och humor i sann "Shrek-anda". - Människor reagerar verkligen positivt på Shrek för Xbox. Med sin humor, snabbhet, roliga spelinnehåll och filmliknande grafik är detta en banbrytande lanseringstitel för Xbox, säger J Allard, General Manager, Xbox. Shrek är ett mycket bra exempel på hur Xboxen tilllåter oss att skapa grafik på samma kvalitetsnivå som vanliga filmer. Det här kommer fullständigt att förändra den allmänna synen på tv-spel. Exklusiva tips och ledtrådar för spelet kommer att finnas med i samtliga kopior av DVD-versionen av filmen Shrek. Samtidigt kommer också DreamWorks att genomföra en tävling där vinsterna är en Xbox med Shrek, ett Nintendo Gameboy Advance system med spelet Shrek Fairy Tale FreakDowntm (ej utvecklat av Digital Illusions) samt andra priser. Lanseringen av filmversionerna och tävlingen kommer att stödjas av en massiv kampanj med annonsering i tidningar, radio och TV. Om lanseringen av Shrek för DVD och VHS 2 november 2001 kommer årets största film att bli ännu större när Shrek släpps på DVD och VHS i USA. Dubbel-DVD:n innehåller mer än 11 timmars underhållning samt 15 minuter helt nytt material med interaktiva menyer skapade av filmens regissörer. Båda filmversionerna innehåller också en helt ny, längre slutsekvens. Skapad enbart för videolanseringen fortsätter historien där filmen slutade och fortsätter med en fest där mer än 150 figurer ur Shrek visar oss vad som verkligen händer när sagorna tagit slut. Om TDK Mediactive, Inc. Med huvudkontor I Kalifornien, USA är TDK Mediactive, Inc. en global förläggare av underhållnings-mjukvara för existerande och framtida spelkonsoler och system. Företagets spel baseras på kända biograf- och videofilmer, populärlitteratur och populärkultur. Bland företagets samarbetspartners finns Sony Computer Entertainment, Universal Studios, New Line Cinema, Microsoft, Nintedo of America och Dreamworks SKG för att nämna några. TDK Mediactive Inc. är en del av TDK Corporation. Om Xbox Xbox (http://www.xbox.com/) är Microsofts kommande spelkonsol som ger den mest kraftfulla spelupplevelsen någonsin. Genom Xbox styrka får spelutvecklare en möjlighet som aldrig förr att förverkliga sina kreativa visioner att skapa spel som suddar ut gränsen mellan fantasi och verklighet. Xbox släpps i Nordamerika den 15 november 2001. För ytterligare information, vänligen kontakta: Vd Patrick Söderlund - patrick.soderlund@dice.se Tel. 08 - 545 184 80 Mobiltel. 0708- 92 96 94 Om Digital Illusions CE AB Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden där huvudmarknaderna utgörs av USA och Europa men även Japan. Bolaget grundades 1992 och har mer än 150 anställda med kontor i Göteborg, Stockholm och utanför Toronto, Kanada. Bland utvecklade titlar kan nämnas Motorheadtm för PC och PlayStation®, Rally Masterstm för PC och Playstation®, Emperor's New Groovetm för Nintendo Gameboy Color, Disney's Dinosaurtm för Playstation och NASCAR® Heattm för PlayStation. Företaget arbetar för närvarande bland annat med utveckling av den officiella spelversionen av storfilmen Shrek samt actionspelet Battlefield 1942. Digital Illusions är noterad på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX- system. Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00520/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00520/bit0002.pdf