Digital Illusions förvärvar Refraction Games AB och tecknar avsiktsförklaring med Synergenix Interactive AB -skapar Sveriges största spelutvecklingsbolag Digital Illusions, som är noterade på Nya marknaden, förvärvar Refraction Games AB för cirka 21 MSEK och tecknar letter of intent med Synergenix Interactive AB. Köpeskillingen för Refraction Games AB betalas med 850 000 nyemitterade aktier till en kurs av 25 kronor, vilket är snittkursen under tiden 3:e till 17:e januari. Ingen kontant ersättning utgår. Danske Securities har varit rådgivare i affären. -Genom förvärven tar vi ett starkt grepp om ytterligare tre viktiga marknader som växer kraftigt; onlinespel, spel för handhållna konsoler samt spel för tjejer. Vi tillförs viktig kompetens och framför allt utvecklingskapacitet. Vi fördubblar vår produktportfölj och räknar även med en fördubbling av omsättningen, säger Fredrik Liliegren vd för Digital Illusions. Efter förvärven kommer bolaget totalt att ha 48 anställda och den beräknade årliga tillväxten förväntas uppgå till 20 procent . Bolaget kommer att ha kontor både i Göteborg och Stockholm. Avtalet med Refraction Games innebär att Digital Illusions köper 100 procent av bolaget för 850 000 nyemmiterade aktier. Refraction Games bildades 1996 och har idag 18 anställda. Omsättningen 1999 beräknas bli cirka 11 miljoner kronor. Bolaget har sedan starten expanderat stadigt och redovisat växande positiva resultat. Refraction Games producerar spel för den internationella marknaden, med titlar som Volvo v70 Racing och Codename Eagle för PC. Bolaget är inriktat på marknaden för PC spel och spel över Internet, så kallade onlinespel. Bolaget arbetar idag med tre olika projekt: ett onlinespel för PC-marknaden, ett tjejspel för PC och konsolmarknaden, samt en konvertering av Codename Eagle till Dreamcast (SEGA). Samtliga dessa projekt är redan fullfinansierade. - Refraction Games är unikt för spelindustrin tack vare den ovanligt höga utbildningsnivån bland medarbetarna. När vi nu tillförs denna spetskompetens skapar vi, tillsammans med en väl fungerande organisation, förutsättningarna för att bli en ännu attraktivare partner för de stora spelförläggarna i världen, säger Fredrik Liliegren. Förvärvet av Synergenix Interactive innebär att Digital Illusions köper 90,1 procent av bolaget för 50 000 nyemmiterade aktier. Resterande 9,9 procent har bolaget option att förvärva för mellan 50 000 - 100 000 nyemmiterade aktier under september månad år 2000. Synergenix Interactive är ett nystartat bolag med inriktning på utveckling av spel för handhållna konsoler (Nintendo Gameboy). Företaget har för detta ändamål utvecklat ett plattformsoberoende utvecklingssystem, Gametasker. Bland de titlar som bolaget utvecklat kan nämnas Asteroids och Mortal Kombat på Gameboy. - Digital Illusions breddar sin kompetens på den kraftigt växande marknaden för handhållna konsoler, där Nintendos Gameboy - trots sina 11 år på marknaden genom Gameboy color- hade sitt bästa försäljningsår någonsin under 1999. I höst lanserar Nintendo sin senaste handhållna konsol Gameboy Advance. Med Synergenix Interactives plattform Gametasker kommer Digital Illusions att ha ett mycket kraftfullt verktyg för utveckling av spel för denna marknad, säger Fredrik Liliegren. Slutgiltiga beslut om fövärven tas av en extra bolagstämman i Digital Illusions, som meddelas snarast. För ytterligare information: Fredrik Liliegren 031 - 60 98 01 Vd Digital Illusions Jesper Kärrbrink 0705-362636 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00710/bit0002.pdf