Digital Illusions startar DICE Simulations

Digital Illusions startar DICE Simulations - levererar teknik till simulation för utbildning Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions startar ett dotterbolag som ska leverera produkter, motorlicenser och konsulttjänster till företag som utvecklar simulatorer eller produkter med inslag av simulering i utbildningssyfte. Detta framgick vid ett analytikermöte i morse, fredagen 26 maj. - Vi gör denna satsning inom vår kärnkompetens, utveckling av 3D/fysikmotorer, för att få ännu mer utväxling, avkastning och livslängd på redan investerade pengar och kompetens. Vi har länge känt ett tryck från andra segment än spelmarknaden att använda delar av våra produkter och komponenter. Marknaden som delvis består av e-learning är stor och har en kraftig tillväxt. Vi har redan kunder, bland annat B4drivning som arbetar inom området förarutbildning, säger Patrick Söderlund. B4driving sätter upp en komplett förarmiljö där teori och praktik varvas. Vår teknik används i det här fallet för att få de praktiska momenten att komma så nära verkligheten som möjligt. Här gäller det att förbereda och träna eleven på verkliga, och ofta svåra, körsituationer där kraven på realism är väldigt höga. Det här är bara ett exempel på tillämpning där vår teknologi skapar mervärde för kunden och den produkt man erbjuder. Bolaget, som kommer att vara ett helägt dotterbolag till Digital Illusions, är självfinansierat från start. Tomas Hallbeck har rekryterats till VD i det nya bolaget. Han kommer närmast från en tjänst som IT-Chef för CreditSafe i Sverige AB och har arbetat som konsult på bl.a. Guide/Framfab. Dice Simulations räknar med att anställa ytterligare 6-8 personer under hösten. Bolaget beräknar omsätta cirka 1,5 Mkr med god intjäningsförmåga. - Det finns en stor potential i Digital Illusions produkter. Det ska bli en utmaning att anpassa dessa för nya och mer industriella tillämpningar Jag har själv en bred teknisk bas, har jobbat inom IT-branschen sedan 1984, till stor del med tekniska tillämpningar och känner att det här passar mig klockrent, säger Tomas Hallbeck. Dice Simulation kommer till en början husera tillsammans med Digital Illusions i Göteborg. För ytterligare information: Patrick Söderlund 0708- 92 96 94, 08-54518481 Vd Digital Illusions Patrick.söderlund@dice.se www.dice.se Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag 55 anställda samt kontor både i Stockholm och Göteborg. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00060/bit0002.pdf