Racingspelet STCC lanseras i Europa

Racingspelet STCC lanseras i Europa Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions har tecknat avtal med PAN Interactive publishing om distribution och försäljning av racingspelet STCC i Europa. Pan Interactive räknar med en försäljning på 50 000 enheter under år 2000. -STCC var från början en produkt framtagen för den Skandinaviska marknaden. Men efter det positiva mottagandet och den starka försäljningen har vi beslutat om lansering även på den Europeiska marknaden. Vi beräknar att produktens Europa försäljning har potentialen att tillföra upp till tre miljoner kronor under år 2000. Denna intäkt slår direkt på resultatet då vi inte har någon extra kostnad för denna lansering, säger Fredrik Liliegren vd Digital Illusions. PAN Interactive publishing ägs av KF media och har ett brett distributionsnät i Europa. Avtalet är ett så kallat royaltyavtal, anpassningskostnader till de lokala marknaderna betalas av PAN. -Denna typ av lite billigare spel har gått mycket bra i Europa framför allt i Tyskland, där en liknade produkt sålt i cirka 150 000 enheter. Får vi en positiv respons här i Europa kommer vi även att lansera spelet i USA, säger Fredrik Liliegren. STCC 2000 som lanseras under hösten 2000 kommer att vara anpassad för världsmarknaden. För ytterligare information: Fredrik Liliegren 0708 - 44 16 60 Vd Digital Illusions www.dice.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00230/bit0002.pdf