Digital Vision levererar en ny generation bildbehandlingsutrustning till Sveriges Television Stockholm, 2001-02-21 - Digital Vision har nyligen utfört slutinstallationen av ACP-Viper (Advanced Colour Processor) hos Sveriges Television. ACP-Viper är ett avancerat verktyg för digital färgkorrigering av film och video med förfinad möjlighet att avgränsa speciella områden i bilden. Detta tack vare separata dubbla primära och sekundära färgkorrektorer. Produkten är ensam i sitt slag och har utvecklats i nära samarbete med professionella användare och är beta-testad hos Sveriges Television. "Då vi redan jobbar med Digital Visions produkter sedan tidigare var valet inte så svårt. ACP-Viper uppfyller alla våra kravspecifikationer och har mycket användbara bildförbättrande funktioner", säger Ulf Rhodiner på Sveriges Television. "Vi har dessutom mycket god erfarenhet av Digital Visions tillgänglighet och support, vilket är mycket viktigt för oss", fortsätter Ulf. Sveriges Television har redan använt ACP-Viper till ett antal TV- produktioner varav en del redan har sänts, t.ex. 6:e dagen, Återkomsten och Svenska slut. Inom kort kommer även Digital Visions AGR-IV (Adaptive Grain and Noise Reducer) att installeras - ett nytt brusreduceringsverktyg för att ta bort brus och andra störningar. Med nya AGR-IV uppnås snabbt och enkelt en bra och mycket skarp bild. De båda verktygen ingår i DVNR, Digital Visions arbetsstation för digital bildbehandling speciellt inriktad på att höja den tekniska bildkvaliteten i samband med produktion och efterbearbetning av spelfilmer, TV-serier, musikvideos eller reklam. Sveriges Television har också beställt Digital Visions helt nya Windows- baserade kontrollsystem. Systemet kommer att lanseras på NAB2001 (monter L5250) i Las Vegas den 23-26 april. Mässan arrangeras av NAB, National Association of Broadcasters, och är en av världens största konferenser med tillhörande mässa för den växande industrin för elektronisk media med fler än 150 seminarier och 1500 utställare. Digital Vision utvecklar system för digital slutbearbetning av bland annat spelfilm, TV-serier, drama och TV-reklam samt komprimering för distribution på DVD, Video-On-Demand och via bredband. Digital Vision erbjuder också system för programöverföring online och offline, speciellt inriktat på High Definition TV. Kunder finns huvudsakligen inom media-, film/video-, och digital-TV- branschen. Bland företagets kunder kan nämnas SVT, Canal+, BBC, Warner Bros., Sony Pictures, HBO och Starchoice. Marknaden för Digital Visions produkter är global och drygt 90% av företagets försäljning ligger utanför Sverige. Företaget grundades 1988. Digital Visions koncern består av ett svenskt moderbolag samt tre utländska försäljningsbolag i Storbritannien, USA och Kanada. Affärsområdena är Media Mastering, Media Networking och Digital Bio. Digital Vision är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00610/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00610/bit0002.pdf