Dignitana AB publicerar delårsrapport för Q3 - 2016

Resultat efter finansiella poster, tkr -7 121 -4 184 -20 750 -11 307 -16 570
Kassa och bank, tkr 42 145 28 896 42 145 28 896 18 622

Väsentliga händelser under perioden

•  Intäkterna för pay per treatment ökade kraftigt under Q3 jämfört med Q2, både på grund av ökat användande och fler installerade DigniCap® system på den amerikanska marknaden.
  •  Dignitana fortsatte bygga upp sin organisation i USA under det tredje kvartalet. Flera nyanställningar har gjorts för att öka resurserna inom marknadsföring, klinisk och teknisk support samt inom operations. Dessa nyanställda, tillsammans med befintlig personal, gör det möjligt för Dignitana, Inc. att bättre stödja såväl befintliga som nya kunder.
  •  Bolagets förhandlingar med några av de ledande sjukhusgrupperna i USA resulterade i signerade avtal och order i början av november.
  •  Dignitanas europeiska distributör, Sysmex Europé GmbH, lade en order med leveranser under Q4, 2016 och Q1, 2017.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•  Bolaget meddelade i november att Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC) i New York, ett av de mest prestigefyllda sjukhusen inom cancerbehandling i USA, har tecknat avtal och beställt 17 DigniCap® system. Leveranser och utbildning av personalen planeras att börja i december och behandling av patienter påbörjas i januari 2017.
  •  I november meddelade bolaget att man bytt VD. Johan Ericsson är ny VD på Dignitana AB och han tillför många års erfarenhet inom produktutveckling. I Dignitana Inc. utsågs Bill Cronin till VD och Jim McKinney till ny COO.

Kommentarer från Semmy Rülf, Styrelseordförande i
Dignitana AB (publ)

Omsättningen från installationer och behandlingar har ökat med nästan 200% under Q3 jämfört med Q2. Antalet månatliga leasingavgifter ökar allt eftersom fler och fler system installeras och även pay per treatment avgifterna stiger i takt med att sjukhusen ökar antalet patienter som behandlas varje månad. Vi har nu tecknat avtal med 53 sjukhus i 17 delstater i USA och totalt har 76 DigniCap system beställts. Även om det tar tid att införa en ny behandlingsmetod i USA, följer vi våra planer och vi är mycket stolta över vad vi har åstadkommit hittills.

Vi har fört förhandlingar med större sjukhusgrupper i USA, vilket resulterat i ordern från det New York-baserade sjukhuset Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC). Detta avtal är ett av de viktigaste vi har undertecknat så här långt. Det rykte MSKCC har inom cancerbehandling är betydelsefullt för oss och ordern är en bekräftelse på att DigniCap hör hemma på de mest prestigefyllda cancerklinikerna i världen.

Johan Ericsson har nyligen utsetts till ny VD för Dignitana AB. Johan har 25 års erfarenhet av globalt ingenjörsarbete inom produktutveckling, vilket kommer att underlätta för oss att reagera snabbare på våra partners unika behov och krav. Johan har lång och gedigen erfarenhet av att kontrollera och övervaka hela utvecklings- och leveranskedjan för komplexa tekniska produkter och kommer att hjälpa oss att vidareutveckla nuvarande och nya produkter på ett effektivare sätt.

För att möta de ökade kraven från den amerikanska marknaden har vi byggt upp organisationen i USA ytterligare genom att anställa medarbetare med erfarenhet från sjukvårdsbranschen. Vi har kunnat rekrytera mycket duktiga människor och jag är stolt över att vi nu har två bra team (i Lund och Dallas) som kommer att kunna hantera den ökande verksamheten på ett effektivt och smidigt sätt.

Ett område där vi har stärkt våra resurser är inom marknadsföring och reklam. Vi är nu aktiva på sociala medier med dagliga inlägg på Facebook och Twitter som når 500 till 1800 personer varje dag. Vår strategi att vara med lokalt i press och TV samtidigt som vi installerar ett system fungerar bra och medias intresse är fortsatt starkt när det gäller patienternas egna berättelser om hur DigniCap har hjälpt dem. På regional och nationell nivå har mer än 16 berättelser om DigniCap visats i tv och digitala medier under de senaste tre månaderna. Vi har också ökat vår synlighet för patienterna genom att stödja olika välgörenhetsevenemang till förmån för bröstcancerforskning. Vissa av dessa evenemang har varit direkt fokuserade på att samla in pengar till behandlingar med DigniCap, såsom Men for the Cure där Payton Manning, tidigare quarterback i Denver Bronco, var värd.

Finansiella kommentarer

• Omsättningen under Q3 mer än fördubblades jämfört med Q1-Q2 beroende på att de system som placerades ut under första halvan av året genererar löpande intäkter i form av månadshyra och ett ökande antal pay per treatment avgifter.
  • Från och med Q3, 2015 innehåller rapporterna från Dignitana AB en koncernredovisning, som förutom moderbolaget även inkluderar dotterbolaget Dignitana Inc. i USA. Löpande kostnader för den amerikanska verksamheten tas i Dignitana Inc. Övergripande kostnader, såsom regulatoriska frågor, kvalitet, FDA och produktutveckling tas fortsatt i moderbolaget.
  • Dignitana Inc. fakturerar varje månad sjukhusen en fast hyresavgift för DigniCap och en rörlig avgift baserad på antal genomförda behandlingar. Då Dignitana AB fortfarande äger systemen kommer en del av denna intäkt att föras över till moderbolaget.
  • Mellan Dignitana AB och Dignitana Inc. har ett transferprisavtal upprättats för att reglera hur resultatet skall fördelas mellan bolagen. Övriga externa kostnader i Dignitana AB innehåller bland annat kostnader relaterat till transferprisavtalet mellan bolagen.
  • Anläggningstillgångarna fortsätter att öka då de DigniCap system som hyrs ut till kunder i USA aktiveras som tillgångar och skrivs av på fem år.

Den fullständiga rapporten finns som bilaga, samt på www.dignitana.se

För ytterligare information:

Semmy Rülf

Styrelseordförande, Dignitana AB (publ)

Telefon: +46 (0)709 312730

E-post: semmy.rulf@dignitana.se

Dignitanas, med säte i Lund, affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra den medicintekniska produkten DigniCap®. Dignitana bedriver en kontinuerlig forskning och utveckling av nya användningsområden för DigniCap®. Dignitanas aktier handlas på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bank som Certified Adviser. För mer information gå in på: www.dignitana.se

Dignitanas huvudprodukt - skalpkylningssystemet DigniCap® - är ett patenterat system med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. DigniCap® erbjuder skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet, säkerhet och acceptabel komfort.