Anställdas slarv fyller företagens servrar

Anställdas slarv fyller företagens servrar - Vart tredje företag tror på 50-procentig ökning av datamängder Företagens kostnader för datalagring fortsätter att öka men det som fyller upp servrarna är onödiga filer som inte behöver sparas. Mellan 20 och 40 procent av allt som lagras på företagens servrar är filer som inte behövs. Anledningen är att de anställda är dåliga på att slänga gamla filer och att företagen saknar riktlinjer för hur data ska sparas. Det visar IT-integratören Dimensions undersökning bland IT-chefer och driftsansvariga på svenska storföretag. - Kostnaderna för datalagring spås öka med närmare 40 procent fram till 2005 jämfört med förra året enligt undersökningsföretaget IDC. En stor del av den kostnaden går att spara in om företagen kan ta kontroll över informationsmängderna, säger Magnus Hansen, marknadschef, Dimension. Åtta av tio IT-chefer tror att datalagringsbehovet kommer att öka med mer än 20 procent det närmaste året. Nästan var tredje (31 %) tror att det kommer att öka med mer än 50 procent. Mycket som sparas är naturligtvis relevant information, men två tredjedelar av IT-cheferna bedömer ändå att mellan 20 och 40 procent av data som lagras består av onödiga filer. Nästan var femte menar att mer än 40 procent är onödig lagring. Det främsta skälet till att onödig data lagras är att användarna är dåliga på att slänga filer som inte längre behövs. Det säger 39 procent av de tillfrågade IT-cheferna, medan 36 procent menar att det är företagens avsaknad av riktlinjer för hur filer ska sparas som är den främsta anledningen. Bara 7 procent anger nedladdade privata filer för nöje och underhållning som främsta skäl. Dimensions undersökning visar också att vart fjärde företag idag inte har kapacitet att hantera ett ökat lagringsbehov. - Det är lätt att tappa kontrollen över datamängderna med skenande kostnader som följd. Vår undersökning visar dock att företagen tar problemen på allvar. Två tredjedelar menar att en utpekad datalagringsansvarig, en så kallad Storage Manager, kommer att bli viktigt eller mycket viktigt det kommande året, säger Magnus Hansen. För ytterligare information kontakta: Magnus Hansen, marknadschef, Dimension Tele 505 831 25, e-post: magnus.hansen@dimension.se Vicky Stiller, PR-ansvarig, Dimension Tele: 08-505 830 91, e-post: vicky.stiller@dimension.se Om Dimension Dimension är integratör av affärskritisk IT-infrastruktur. Bolagets kärnverksamhet omfattar design, integration och driftsättning av avancerade server-, datalagrings- och säkerhetslösningar. En viktig del av kunderbjudandet är även tjänster som analys, projektledning, support, drift och underhåll. Dimensions erbjudande grundar sig på en marknadsledande kompetens och erfarenhet av IT-infrastruktur samt långsiktiga samarbeten med ledande systemleverantörer. Kunderna finns främst inom telekom, bank & finans, media, industri och stat & kommun. Koncernen har drygt 400 medarbetare och är verksam i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00220/wkr0002.pdf