Dimension först i Norden med feltoleranta serverlösningar på Windowsplattformen

Pressmeddelande 2001-10-16 Dimension först i Norden med feltoleranta serverlösningar på Windowsplattformen IT-integratören Dimension har inlett ett samarbete med det amerikanska serverteknologiföretaget Stratus Technologies. Genom avtalet kan Dimension som första och enda leverantör i Norden erbjuda lösningar baserade på ett feltolerant serversystem på Windowsplattformen. Stratus Technologies är sedan mer än 20 år världsledande inom avancerad serverteknologi och feltoleranta system. Idag introducerar Stratus den nya så kallade ftServer-serien, som anses vara världens mest tillförlitliga servrar för Windows 2000-miljöer. Stratus har valt Dimension som samarbetspartner i Norden, då man anser att Dimension har den kompetens och erfarenhet kring affärskritiska serverlösningar som krävs för att bygga feltoleranta IT-system. - Stratus ftServer är den första servern för Windows 2000 som garanterar ständig tillgänglighet till affärskritiska system. Dimension är en professionell leverantör till företag inom telekom, bank & finans och industri där IT-systemen utgör en central del av verksamheten. Med Dimension får vi en partner med en stark ställning i Norden och med över ett decenniums erfarenhet av avancerade infrastrukturlösningar, säger Donald Swahn, VD för Stratus i Norden & Baltikum. - Dimensions kunder ställer mycket höga krav på tillgängligheten i sin IT-infrastruktur. Vår erfarenhet kring affärskritiska serverlösningar i kombination med Stratus ftServer ger oss nu möjlighet att erbjuda feltoleranta system även för Microsoft-baserade tillämpningar som exempelvis Exchange och Active Directory, säger Sven Uthorn, VD för Dimension. Dimension och Stratus bedömer att det finns en stor potential på den nordiska marknaden för feltoleranta serversystem, detta då Windowsmiljöer blir allt vanligare och då IT-systemen tenderar att bli en affärskritisk del av verksamheten i allt fler företag. För ytterligare information kontakta: Sven Uthorn, VD Dimension AB Tel 08-445 24 00, mobil 0709-31 00 03, e-post sven.uthorn@dimension.se Om Dimension Dimension är en IT-integratör som designar och implementerar infrastruktur för hantering av affärskritisk information. Exempel på lösningar är avancerade server- och datalagringslösningar för e-handels- och Internetbanksystem, Internet/intranät och affärssystem. Kunderna finns främst inom telekom, bank & finans, media och industri. Next Nordic är ett helägt dotterbolag inom koncernen som arbetar med försäljning av Sun-system och relaterade produkter till återförsäljare. Under år 2000 omsatte Dimension 1 475 Mkr med ett resultat efter finansnetto på 138 Mkr. Koncernen har 295 medarbetare och är verksam i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Tidpunkter för ekonomisk information Delårsrapport januari-september 2001 publiceras 24 oktober 2001 Bokslutskommuniké för 2001 publiceras 19 februari 2002 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00130/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00130/bit0002.pdf