Diös Fastigheters bokslutskommuniké 2018

Årets resultat är bra! Lönsamma investeringar och en tydligare position ger oss rätt förutsättningar för att skapa tillväxt. Förvaltningsresultatet ökade med 9 procent till 894 mkr och belåningsgraden förbättras till 53,4 procent. Styrelsen föreslår en utdelning om 3,00 kr per aktie.

• Intäkterna ökade med 5 procent och uppgick till 1 810 mkr (1 719)
  • Förvaltningsresultatet ökade med 9 procent och uppgick till 894 mkr (822)
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 678 mkr (402) och på derivat till 16 mkr (27)
  • Resultat efter skatt uppgick till 1 341 mkr (1 029)
  • Resultat per aktie uppgick till 9,94 kr (7,78)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,00 kr per aktie (2,90), jämnt fördelat på två utdelningstillfällen

– Med ett tydligt fokus att generera tillväxt genom ett långsiktigt och ansvarsfullt agerande driver vi stadsutveckling som skapar värde för våra aktieägare, hyresgäster och våra städer. Med relationer i fokus samt kunskap och nyfikenhet om framtiden, fortsätter vi i vår mission att skapa Sveriges mest inspirerande platser, säger Knut Rost, vd.

Knut Rost, vd Diös Fastigheter
E-post: knut.rost@dios.se

Rolf Larsson, CFO Diös Fastigheter
E-post: rolf.larsson@dios.se

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2019 kl. 07:00 CET.

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett marknadsvärde om cirka 20,8 mdkr, ett bestånd om 330 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 464 tkvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på vår marknad. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Citat

Med ett tydligt fokus att generera tillväxt genom ett långsiktigt och ansvarsfullt agerande driver vi stadsutveckling som skapar värde för våra aktieägare, hyresgäster och våra städer. Med relationer i fokus samt kunskap och nyfikenhet om framtiden, fortsätter vi i vår mission att skapa Sveriges mest inspirerande platser.
Knut Rost, vd