Diös förvärvar ytterligare en central fastighet i Skellefteå

I onsdags kommunicerade Diös om ett centralt förvärv i Skellefteå. Idag blev det klart att ytterligare en kommersiell fastighet mitt i centrala Skellefteå förvärvas. Fastigheten ligger i Galleria Vintergatan och kompletterar Diös två befintliga fastigheter i kvarteret. Det underliggande fastighetsvärdet för förvärvet uppgår till 34 miljoner kronor och datum för tillträde är den 15 januari 2018. Säljare är Svenska Handelsfastigheter.

Den förvärvade fastigheten, Idun 10, omfattar totalt cirka 2 500 kvm och är fullt uthyrd till hyresgästen ICA.

Transaktionen sker i bolagsform och kommer att redovisas under första kvartalet 2018.

Förvärvet kompletterar våra befintliga fastigheter i Galleria Vintergatan och ger oss ytterligare möjligheter att bidra till ökade flöden i centrum. Tidigare i veckan kommunicerade vi att vi förvärvat en annan central fastighet i Skellefteå. Båda förvärven ligger helt i linje med vår strategi kring stadsutveckling och ökade närvaro i Skellefteå, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös.

Diös satsning genom utökat bestånd och ökad närvaro i Skellefteå förutsätter också fler medarbetare. För tillfället rekryteras en ny förvaltare.

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös
E-post: lars-goran.dahl@dios.se