Diös inviger storskalig solcellsanläggning i Sundsvall

Från och med nu kommer fastigheten Metropol, på Norrmalm i Sundsvall delvis att drivas på hållbar energi från den nyinstallerade solcellsanläggningen på fastighetens tak. Fastighetsägaren Diös inviger därmed sin första storskaliga solcellsanläggning. Den installerade effekten uppnår totalt 135 kilowatt på 1000 kvadratmeter och kommer att spara cirka 15% per år av den totala elförbrukningen.

Anläggningen tillhör en serie större investeringar Diös har gjort över tid för att säkerställa sin position som en hållbar aktör i branschen. Idag köper Diös 100% så kallad ursprungsmärkt el till sina hyresgäster och den nyinstallerade solcellsanläggningen säkerställer den egna energiproduktionen.

- Det känns riktigt bra att vi nu har invigt vårt första solcellsprojekt. Det ligger helt i linje med vår strategi kring hållbar stadsutveckling. Vi vill ta en aktiv roll som fastighetsägare där vi är med och driver en hållbar omställning gällande energiförbrukning. Vi vill också tillsammans med våra hyresgäster skapa förutsättningar för att nå de hållbarhetsmål vi har satt upp och som relaterar till Agenda 2030, säger Sofie Stark, affärschef, Diös Sundsvall.

Totallösningen för solcellsinstallationen på Metropol i Sundsvall har solenergibolaget E-linx stått för. Tekniken bygger på en tunnfilm som ger energi från tidig morgon till sen kväll, vilket leder till en bättre återbetalning över tid med ljuset i fokus.

- Vi har jobbat nära Diös under en tid för att säkerställa rätt förutsättningar för den nya energikällan till fastigheten Metropol. Solcellerna är nu i full drift och detta är ett av de första storskaliga solcellsprojekten i regionen, säger Bengt Schierman, tekniskt ansvarig och delägare, E-Linx.

Sofie Stark, affärschef, Diös Sundsvall
E-post: sofie.stark@dios.se

Bengt Schierman, tekniskt ansvarig och delägare, E-Linx.
E-post: bngtsch@gmail.com