Diös köper central fastighet i Skellefteå

Diös förvärvar en kommersiell fastighet på södra Järnvägsgatan i centrala Skellefteå och kompletterar därmed sitt befintliga bestånd i kvarteret Polaris.
Säljare är Nordvestor Fastigheter och det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 36,5 miljoner kronor. Datum för tillträde är den 1 februari 2018.

Den förvärvade fastigheten, Polaris 39, omfattar totalt 3 000 kvm. De största hyresgästerna är SEB och Sherpas Group AB.

Transaktionen sker i bolagsform och kommer att redovisas under första kvartalet 2018.

- Köpet kompletterar våra befintliga fastigheter i centrala Skellefteå och ligger helt i linje med vår strategi kring stadsutveckling. Vi driver just nu en detaljplaneprocess inriktad mot nya bostäder i grannfastigheten Polaris 8 för att på så sätt bidra till ett mer levande centrum, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös.

- Nordvestor ser detta som ett bra tillfälle att stärka bolagets finansiella ställning samtidigt som det möjliggör fortsatta investeringar i bostäder, säger Pär Nordlund, vd, Nordvestor Fastigheter AB

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös
E-post: lars-goran.dahl@dios.se