Diös utvecklar område för second hand butiker i Östersund – först ut är Erikshjälpen

Den 1 maj flyttar Erikshjälpens second hand butik in på Bangårdsgatan 43 i Östersund. Lokalen utvecklas just nu av fastighetsägaren Diös, och Erikshjälpen blir del i ett kluster av second hand butiker i närområdet.

En del av området söder om Östersund city, med Bangårdsgatan som genomfartsled, utvecklas just nu till ett område för second hand butiker. I startskedet flyttar Erikshjälpens second hand butik in, därefter kommer fler att etableras under året.

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar i Sverige. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker, och nu öppnar den första i Östersund. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Överskottet från butikerna delas mellan Erikshjälpen och lokala samarbetspartners i butiken.

-        Vi har haft en dialog med Erikshjälpen under en tid och det känns väldigt lyckat att dels etablera Erikshjälpen i området vid Bangårdsgatan och dels i ett större perspektiv skapa en miljö för second hand butiker i närheten av Östersunds stadskärna. Vi ser det som en bra utveckling av Östersund, säger Bengt Eveby, affärsutvecklare, Diös.

-         Vi har velat öppna en butik i Östersund länge och läget för vår etablering känns riktigt bra. Diös och våra tankar om en second hand miljö i staden tror vi starkt på. Nu ser vi mycket fram emot öppning i början av maj, säger Leif Grip, verksamhetchef, Mitt Norden Biståndscenter/Erikshjälpen

Läs mer om Erikshjälpen på http://erikshjalpen.se/

Bengt Eveby, affärsutvecklare, Diös Fastigheter
E-post: bengt.eveby@dios.se