En förhandstitt på en del av de nya produkter inom naturlig hudvård och skönhet på Natural Products Scandinavia

Natural Products Scandinavia som är Nordens största fackmässa inom naturlig hudvård och skönhet och naturlig hälsa och egenvård, lättar nu på förlåten och presenterar några av de spännande nyheter som kommer att visas på mässan den 16-17 november i Malmö.

Natural Products Scandinavia bygger vidare på förra årets succéartade mässa, som fick lysande betyg av både utställare och besökare. Mässan växte med drygt 10 % i fjol och på mässgolvet gjordes många goda affärer. Det gör att vi satsar ännu hårdare i år och avdelningen för naturlig hudvård och skönhet växer med 45 % jämfört med 2015.

Nu är det bara 11 veckor kvar tills vi slår upp portarna till den största upplagan hittills och nästan alla monterplatser är bokade. Bland de inköpare som förhandsregistrerat sig för att komma till mässan, hittar vi företag som Matas, HKC, Life, Dansk Supermarked, Puurly, Kung Markatta, The TJX Companies Inc., Ruohunjoori, Reitan Servicehandel (Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski och R-kiosk), Love Luna, Renée Voltaire AB, Magasin du Nord, BC Hospitality Group, Coop Trading, SuperBrugsen, Coop Danmark m.fl. Fler än 4500 kvalificerade inköpare väntas besöka mässan.

Natural Beauty and Skincare Zone

Den nordiska marknaden för naturlig hudvård och skönhet är en av snabbast växande i Europa.  Enligt undersökningsföretaget Organic Monitor spenderar konsumenterna i Skandinavien mer än de flesta på just naturlig hudvård och skönhet, faktiskt bland de högsta siffrorna i hela världen. Organic Monitor förutspår att marknaden för naturlig hudvård och kosmetik kommer att uppgå till ca 200 miljoner euro inom ett par år.

Här finns alltså fantastiska affärsmöjligheter för inköpare och detaljister som vill vara i frontlinjen och förse sina kunder med det allra senaste.

Bland de företag som visar upp sig för första gången på mässan finns bl.a. Beauty Supply ApS, Allergy Certified, Egyptian Magic Skin Cream LLC, Elenas ApS (Olive All), Avos AB, Lune Group Oy, Ginger Organic, o. moi, BARR, Hanks & Grace Schampoo (Bruns), P&L Cosmetics (distributör av INIKA Organic och CIME Skincare i Sverige), Great Lengths Scandinavia A/S, m.fl.

Bland övriga nya leverantörer av skönhets- och hudvårdsprodukter märks bland andra Bella Pierre Cosmetics, BuffBuffet Organic Cosmetics, Agnotis Pure Philosophy, Akoma Int., Algaran Teoranta, Alteya Organics, Armina Bio, You & Oil, Biovie Direct, Jennifer Young & Beauty Despite cancer, Znya Organics, Creatan Beauty, Natural Senses, Sostar, Laboratoire Phyto-Active,  Laboratoire Altho, Maison Laget, Morava Balm, Mulieres OU, Boutique Nature, MontOlympe, SIA Billes, och Karethic.

Och det finns naturligtvis en rad utställare som varit med tidigare och nu återvänder till den mässa de har haft så goda erfarenheter av tidigare, som t.ex. Dermanord, Pharma GP, Pureday AS (Eco by Sonya), Ekovista Oy, Ou Eurobio (Natura Siberica), Sosar,  Biok Laboratorija, Oh Lief Natural Products,  Pure Beginnings, Aura-Soma, Ayurveda Pura, Bathing Beauty och Faith in Nature.

På länken www.naturalproductsscandinavia.com finns en komplett utställarlista över de företag som hittills bokat.

”Varje år hittar jag nya produkter och nya leverantörer att köpa från”, säger Anna Diec, ägare till Softskin.se.

”Jag har besökt mässan varje år sedan starten 2012 och har varje gång imponerats av  den spännande mixen av väletablerade utställare och helt nya spännande företag och det omfattande och alltid intressanta föreläsningsprogrammet”, säger Peter Svorono, VD på Best Case och tidigare VD på Life Sverige AB.

Nya innovativa produkter

Här presenterar vi några av de spännande nyheter som kommer att lanseras på den Nordiska marknaden under de kommande månaderna.

Från Bella Pierre Cosmetics kommer Glowing Palette som innehåller en serie om sex ’illuminator cosmetics’ som passar alla olika hudtyper. Dessa ’illuminators’ som är framställda av enbart naturliga ingredienser, smälter in i huden och kan läggas i skikt för att få fram en naturlig, dramatisk look.

Natural Senses presenterar en ny USDA-certifierad ekologisk Body Scrub (Lemongrass), som är komponerad för att vitalisera hyn genom att ta bort döda hudceller och öppna hudens porer. Den är berikad med lemongrass essential oil, som stramar upp huden och har en behaglig doft.

BuffBuffet Organic Technologies visar sitt nya ekologiska high-tech varumärke ”Be in Blossom”. Serien innehåller en rad aktiva ingredienser som har sitt ursprung i mycket verksamma marina teknologier. Serien omfattar ett multi-komplext serum som kallas Ocean Flower och två hudvårdsprodukter för män i en serie som heter Black Coral.

OrganicCup är en ny, förenklad, miljövänlig behandling för mensbesvär. OrganiCup som framställs av 100 % silikon av högsta medicinska kvalitet (inga kemikalier) samlar upp vätskan istället för att absorbera den.  Så den skapar ingen irritation eller torrhet och kan sitta på plats i upp till 12 timmar. Produkten kan återanvändas om och om igen och har en livslängd på ca tio år.

En ny spännande serie av 100 % ekologiska Roll-on produkter lanseras av Laboratoire Altho. Produkterna framställs av ekologiska essentiella oljor och kan användas direkt på huden för att behandla allt ifrån hudallergier till insektsbett och ledsmärtor. Bland de 12 olika varianterna finns både Beauty, Relaxing och Sleep Well.

En helt nytt veganskt certifierat serum, kallat 91 Restructuring Serum, för att behandla och förbättra hårets kvalitet, kommer från Great Lengths Scandinavia.

Produkten bygger på aktiva beståndsdelar från växtriket som rengör hårbotten och återställer hårets naturliga pH, vilket bidrar till att återge håret glans och färg.
Nu offentliggörs namnen på föreläsarna på Natural Beauty Theatre

Under båda mässdagarna pågår ett högintressant föreläsningsprogram med ledande branschprofiler som berättar om de nyaste trenderna och den senaste forskningen inom naturlig hudvård och skönhet.

Här kommer bland andra Dr Mark Smith, nyutnämnd Generaldirektör för Natrue, att framträda, liksom Irene von Arronet, en av grundarna av NOC Sweden (Natural Organic Cosmetics). Här hör vi även Henrik Olteng, VD för Weleda och ordförande i NOC, Jennifer Young, grundare av Beauty Despite Cancer och Ewa Daniél, toxikolog och medgrundare av AllergyCertified.

På scenen i vår hudvårdsavdelning kommer olika företag att bjuda på ”beauty sessions”, där man demonstrerar sina senaste produktnyheter. Bland dem som medverkar där kan nämnas Jennifer Young och Beauty Despite cancer, Pavilion Ayurveda Healthcare, o. Moi,  OliveAll, Sostar, Laboratoire Altho, Znya Organics, INIKA Organic, CIME Skincare, Maria Åkerberg, Avos AB, Boutique Nature och Organics Cluster från Frankrike.

På länken www.naturalproductsscandinavia.com/theatre/natural-beauty-theatre, finns hela föreläsningsprogrammet.

Nu är det öppet för den som vill förhandsregistrera sig

Natural Products Scandinavia kommer tillbaka till Malmö igen, nu för femte gången, onsdag och torsdag 16-17 november.  På www.naturalproductsscandinavia.com finns mera information om allt som rör mässan.

På http://registration.n200.com/survey/1trznc3o0nuxr?actioncode=NPUK117 kan man registrera sig som besökare, genom att ange prioritetskoden NPUK117.

För mediafrågor och presskort hänvisas till

Emma-Louise Jones, PR-chef
e: ejones@divcom.co.uk
Website: www.divcom.co.uk
Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Utställarförfrågningar hänvisas till

Anne Seeberg, Mässchef
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
Facebook: www.facebook.com/NaturalProductsScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/4499812

Skandinavienkontor

Lars Larsson, Nordic manager
Nordenskiöldsgatan 13, S – 211 19 Malmö, Sweden
e: llarsson@divcom.co.uk

In 2013, Natural Products Scandinavia won Best International Launch at the UK’s Exhibition News Awards.  It was also finalist in the Best Trade Launch Show category at the UK’s Association of Event Organisers’ annual Excellence Awards.

In 2014, Nordic Organic Food Fair was shortlisted for Best Tradeshow Exhibition (UK & International) under 2,000sq.m at the UK’s Association of Event Organisers’ annual Excellence Awards.  It was also a finalist in the Best International Launch category at the UK’s Exhibition News Awards.

Diversified Communications UK (Diversified UK) is a fast growing trade event organiser and publisher based in Brighton, Peterborough, and Nailsworth.  Diversified UK’s portfolio includes Natural Products Scandinavia and Nordic Organic Food Fair (Malmö, Sweden); Natural & Organic Products Europe (UK); Natural & Organic Awards; camexpo; Natural Products News; and Natural Beauty News.  For more information, visit: www.divcom.co.uk.

Diversified UK is part of Diversified Communications, a leading international media company providing market access, education and information through global, national and regional face-to-face events, digital and print publications and television stations.  Diversified serves a number of industries including: seafood, food service, natural and organic, healthcare, commercial marine, and business management.  Based in Portland, Maine, USA, Diversified employs over 850 staff, across eight divisions in seven countries.  For more information, visit: www.divcom.com.