Kom och träffa ledande experter på Natural Products Scandinavia 2016

Nya naturliga skönhets trender, hållbarhet, överkänslighet, råvaror och specialprodukter för avancerad hudvård är några av de ämnen som kommer att avhandlas på Natural Products Scandinavia, den 16–17 november.

Mässan erbjuder unika möjligheter för hudterapeuter, återförsäljare och inköpare att hitta nya, innovativa produkter och ta del av spännande föreläsningar om aktuella ämnen.

I en undersökning från 2014, genomförd av GFK på uppdrag av NATRUE, säger 60% av de tillfrågade konsumenterna att de litar på informationen som finns på etiketten, när de köper naturliga/ekologiska hudvårdsprodukter. Naturlig/ekologisk hudvård och kosmetik tar allt större plats på marknaden vilket innebär att äkthet, pålitlig information och korrekt certifiering är viktigare än någonsin.

Dr. Mark Smith, ny Generaldirektör i NATRUE, säger: “konsumenterna kämpar fortfarande med att förstå skillnaden mellan etiketterna, vilka bakomliggande krav som finns och om de står för samma grad av stringens och transparens”.

På föreläsningsscenen Natural Beauty Theatre kommer Dr Smith att ta upp det gällande regelverket och ge en överblick över vad som karaktäriserar "äkta" naturliga och ekologiska hudvårds- och skönhetsprodukter och även jämföra ISO-riktlinjerna med NATRUE standard.

Förutsättningarna för en ökande marknad är goda och Dr Smith menar att “bättre råvaror kombinerat med fortsatt forskning och utveckling är det som har drivit marknaden”.

Ibland kan det vara svårt för konsumenterna att vänja sig vid ex. vis naturliga och ekologiska schampo. Men återigen visar det sig att bättre naturliga råvaror och innovativ produktutveckling medfört en förbättrad funktion och effekt och produkter, som användaren upplever som behagliga att använda.

Irene von Arronet, VD för Nature Treats AB och en av grundarna till den svenska branschorganisationen NOC har också råvaror högt upp på sin agenda. Hon kommer att ta upp den ökande efterfrågan på nya råvaror och de senaste forskningsrönen inom naturlig hudvård. Irene von Arronet kommer även att tipsa om nya nordiska skönhetstrender att hålla ögonen på.

Även om marknaden för naturlig hudvård och skönhet växer och skandinaverna är bland de som lägger mest pengar på “gröna” produkter[1], så är det fortfarande naturliga hudvårds- och skönhetsprodukter som ligger på en blygsam nivå jämfört med konventionella produkter, både I Sverige och resten av Norden, säger Henrik Olteng, VD hos Weleda Nordic och ordförande för den svenska branschorganisationen NOC.

Henrik Olteng, som är ansvarig för Weledas verksamhet i Norden sedan sex år, kommer att peka på vad som behöver göras för att få den här produktkategorin att växa och hur en organisation som NOC kan bidra till utvecklingen av en mera hållbar, naturlig och ekologisk bransch.

Andra programpunkter som man inte får missa:

Hudallergi och hur man kan undvika dem - 7 användbara råd

Ewa Daniél, toxikolog och medgrundare av AllergyCertified, har under många år genomfört riskanalyser av kosmetik och make-up och det hon inte vet om ingredienser är inte värt att veta. Hon kommer att dela med sig av sitt kunnande om hudallergier och hur man håller sin hud frisk och spänstig.

Kan en cancerdiagnos förändra din kund fysiskt och psykiskt och hur du kan hjälpa till

Jennifer Young, skapare av hudvårdsserien Defiant Beauty kommer att resonera kring hur en persons fysiska och mentala hälsa kan påverkas när man får diagnosen cancer och hon kommer dela med sig om sina tankar kring hur spa-anläggningar och hudterapeuter kan hjälpa till att göra skillnad, genom stöd och vägledning i frågor som rör utseende och välbefinnande. Young kommer också att hålla i ett separat specialevenemang som kallas Beauty Hour där hon kommer att presentera produkter ur sin produktserie Defiant.

Beauty Hour

På Natural Beauty Theatre’s scen kommer några av de utställande företagen att demonstrera sina senaste produktinnovationer. Bland de deltagande företagen märks Jennifer Young & Beauty Despite Cancer, Pavilion Ayurveda Healthcare, OliveAll, Sostar, Laboratoire Altho, Znya Organics, INIKA, CÎME, Maria Åkerberg, o.Moi, Avos AB, Maison Laget, Boutique Nature och Karethic.

På länken nedan hittar du hela programmet och alla hålltider:

www.naturalproductsscandinavia.com/education/natural-beauty-theatre

Nu är besökarregistreringen öppen

Natural Products Scandinavia, slår upp portarna till två spännande mässdagar, onsdag-torsdag 16–17 november. För mer information och för förhandsregistrering, besök hemsida: www.naturalproductsscandinavia.com och ange prioritetskoden NFUK117 eller använd direktlänken: (https://registration.n200.com/survey/1trznc3o0nuxr?actioncode=NPUK117).

[1] Source: http://www.organicmonitor.com/europe.htm

Frågor från media och begäran om presspass ställs till:
Emma-Louise Jones, PR-ansvarig
e: ejones@divcom.co.uk
Website: www.divcom.co.uk
Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Sharna Waid, PR Executive
e: swaid@divcom.co.uk

Frågor från utställare ställs till:
Anne Seeberg, Event Director
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/4499812

Skandinavienkontoret:
e: llarsson@divcom.co.uk

Natural Products Scandinavia vann 2013 Best International Launch på brittiska Exhibition News Awards. Mässan gick även till final vid Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards.

Nordic Organic Food Fair nominerades 2014 till Best Tradeshow Exhibition (UK & International) på under 2 000 kvadratmeter på brittiska Association of Event Organisers årliga Excellence Awards. Mässan gick även till final i kategorin International Launch på Exhibition News Awards.

Högupplösta bilder finns att hämta på begäran:

Diversified Communications UK (Diversified UK) är ett snabbväxande företag som anordnar branschmässor och förlägger publikationer, med bas i Brighton, Peterborough, Leamington Spa, och Nailsworth, Glos. Diversified UK:s meritlista inkluderar Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige (arrangerad parallellt med Natural Products Scandinavia); Natural & Organic Products Europe (London); Natural and Organic Awards; Natural Products magazine; Natural Beauty Yearbook; camexpo; lunch!; Casual Dining; office*; Ocean Business (inklusive Offshore Survey Conference & Ocean Careers); OceanBuzz; MARELEC Marine Electromagnetics conference; SITS – The IT Service Management Show; ServiceDesk360; Euro Bus Expo; Coach and Bus Live; British Tourism & Travel Show – The Best of Britain & Ireland; The Route One Operator Excellence Awards; The National Coach Tourism Awards; Route One magazine; and Coach Monthly.  Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som ger tillgång till marknader, utbildning och information genom globala, nationella och regionala mötesevenemang, digitala och tryckta publikationer och tv-stationer. Diversified arbetar med flera olika branscher som: skaldjur, matservice, naturligt och ekologiskt, hälsovård, kommersiell sjöfart, och företagsledning.  Med huvudkontor i Portland, Maine, USA, har Diversified 850 anställda, fördelade på åtta kontor i sju länder.  Mer information finns på: www.divcom.com.