Nordic Organic Food Fair 2015 öppnar i Malmö i helgen

Sveriges bästa ekokock Fabian Olli Johansson möter Norges Sebastian Skauen Johnsen i mässans nya tävling Nordic Organic Chef Competition

Malmö, Sverige, kommer att vara värd för den största nordiska branschmässan för ekologisk mat och dryck - Nordic Organic Food Fair - denna helg, den 1-2 november.

Nu när efterfrågan på ekologiska produkter är större än någonsin, kommer tusentals viktiga inköpare, detaljhandlare och personer verksamma inom matservice att få en unik inblick i nya produktinnovationer, marknadstrender och framgångsrika strategier inom den ekologiska livsmedelsindustrin.

En av nyheterna 2015 är tävlingen Nordic Organic Chef Competition, som arrangeras av den svenska föreningen för ekologiska kockar: Föreningen Ekokockar (i samarbete med KRAV Sweden och Menigo).  Ekokocken Fabian Olli Johansson (Årets svenska ekokock 2015) och den norske kocken Sebastian Skauen Johnsen kommer att sätta sina stora talanger på spel i en serie matlagnings- demonstrationer, där vinnaren kommer att utses till den allra första Nordic Organic Chef of the Year, (11:00-13.30 på måndag 1 november).

I den del av mässan där tävlingen hålls kommer en lång rad aktiviteter att ske, exempelvis samtal där kända ekokockar som Ulrika Brydling och Erik Måneld, Christoffer Carlsmose från Menigo, och Erik Hjärtfors från Lövsjö Loghouse kommer att diskutera miljömässigt hållbar inredning I matservicesektorn, (alla aktiviteter, utom kocktävlingen, kommer att hållas på svenska).

Menigo och Organic Sweden har också fastslagit hela sitt program 2015, som sker i monter G10 under mässans två dagar, (de flesta programpunkter kommer att genomföras på svenska).  Bland talarna märks Mikael Robertsson, VD för  Ekopallen och en drivande kraft bakom utvecklingen av Organic Sweden, Charlotte Bladh André, ledare för Organic Sweden, Per Kølster, ordförande för Organic Denmark, Laura Ullman från IFOAM EU, Johan Cejie, försäljningschef på KRAV Sweden, och matjournalisten Anders Ingvarsson, författare av Makten över matkassen.

Menigo/Organic Sweden-programmet innehåller också det expertspäckade panelsamtalet ”Med mål som verktyg’”, där man diskuterar ändamålet och nyttan med att sätta upp mål för att öka konsumtionen av ekologiska produkter på livsmedelsmarknaden.  Moderator är Inger Källander, före detta ordförande för Ekologiska Lantbrukarna, och i panelen återfinns Sara Jervfors, Södertälje kommun, Gunilla Andersson, Malmö City Project, Eva Fröman, Ekomatcentrum och Christoffer Carlsmose från Menigo.

“Mässan ger mycket bra inblick i vad som händer i ‘den ekologiska världen’ både i och utanför Sverige,” säger Christoffer Cedergren, chef för Four Service, Sverige.

“jag har besökt mässan varje år sen den startade, och blir alltid imponerad av den stora blandningen av nya och väletablerade utställare och heltäckande seminarieprogram, som intresserar alla som vill hålla sig ajour med morgondagens verklighet på en snabbt växlande och växande marknad. Jag rekommenderar starkt ett besök,” säger Peter Svorono, VD för BestCase AB (grundare av Nature och före detta VD för Life Sweden).

På detta utsålda evenemang finns paviljoner från Valencia, Belgien och Grekland – där presenteras den finaste ekologiska maten från dessa områden. Mässan välkomnar återigen paviljonger från KRAV Sverige, Organic Danmark, Menigo & Organic Sweden, AMA – Bio Austria, Soil Association, Andalusien, Mecklenburg-Vorpommern, Italien, och Biofood – Biolivs.

Mer information om Nordic Organic Food Fair finns i vår mässguide som finns online på nordicorganicexpo.com/showguide.

För att se de allra senaste senaste nyheterna om våra utställare, gå in på: www.nordicorganicexpo.com/exhibitor-press-releases.

Organic Theatre

Tider och information om alla seminarier finns på: www.nordicorganicexpo.com/the-food-drink-education-programme.

Söndag 1 november

• KRAV har fått 750 professionella kök att skaffa KRAV-certifiering på ett år.  Hur bar de sig åt?  Och hur påverkar det marknaden?  Johan Cejie, försäljningschef, KRAV Sweden
  • Att skapa en kult för att förändra världen: John Schoolcraft, creative director, Oatly
  • Svaret finns i jorden: Craig Sams, ekologipionjär och grundare av Green & Black
  • Ekologisk utveckling i Danmark och de ekologiska arketyperna i Danmark och Sverige: Helene Birk, internationell marknadschef, Organic Denmark
  • Att ta hållbarhet till butiken – varför butiker bör skapa kontakt med sina kunder: Matthias Lehner, PhD Lund University, samt medlem och före detta styrelseordförande för Ekolivs Co-operative in Malmö
  • Den ekologiska marknaden i Sverige – en av de mest progressiva I världen: Cecilia Ryegård, redaktör och grundare av Ekoweb

Måndag 2 november

• Det spelar roll varifrån maten kommer! Mimi Eriksson Dekker och Eva Fröman, EkoMatCentrum
  • IFOAM EU panel: Förvandla mat och odling – vad bör vi i Norden göra för att förbättra och expandera den ekologiska sektorn? Deltagare: Marco Schlüter, chef för IFOAM EU; Per Kølster, ordförande för Organic Denmark & fullmäktigesuppleant i IFOAM EU; Charlotte Bladh André, chef för Organic Sweden; Johan Cejie, försäljningschef, KRAV Sverige; Marja-Riitta Kottila, VD, Pro Luomo Finland; och Maiken Pollestad Sele, senior advisor, Oikos – Organic Norway
  • Födans framtid: tech eller naturlig? Edward Boëthius, trendanalytiker på United Minds; Annika Lindecrantz, chefredaktör på Livsmedel i focus; och Charlotte Bladh André, chef för Organic Sweden
  • Netto – Vår ekologiska resa: Thor Jørgensen, operativ chef, Netto International
  • Arbeta tillsammans för växande, Lee Holdstock, trade relations manager, Soil Association Certification

Nordic Organic Food Fair är öppen från 10.00 till 17.00 den Söndag 1 november och Måndag 2 november (entré senast 16.00 båda dagarna).  För anmälan och en gratis entrébiljett som även ger inträde till Natural Products Scandinavia, gå in på www.nordicorganicexpo.com och ange bokningskod NOFSE444 (direktlänk: www.eventdata.co.uk/Swedish/Nordic.aspx?TrackingCode=NOFSE444).

Frågor från media och begäran om presspass ställs till:

Emma-Louise Jones, PR-chef
Journalister från relevant branschmedia (inklusive frilansare) är välkomna att ansöka om presspass till Nordic Organic Food Fair via email till ejones@divcom.co.uk (ytterligare uppgifter kan komma att efterfrågas för att verifiera journaliststatus och alla presspass utfärdas efter ledningens godkännande.)

Frågor från utställare:

Anne Seeberg, Event Director
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.nordicorganicexpo.com
Twitter: www.twitter.com/NordicOrganic
Facebook: www.facebook.com/nordicorganic
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/Nordic-Organic-Food-Fair-5071082

Eva Ellis, Sales Executive
e: eellis@divcom.co.uk

Scandinavienkontoret:

e: LLarsson@divcom.co.uk

Övrigt:

Nordic Organic Food Fair nominerades 2014 till Best Tradeshow Exhibition (UK & International) på under 2 000 kvadratmeter på brittiska Association of Event Organisers årliga Excellence Awards. Mässan gick även till final i kategorin International Launch på Exhibition News Awards.

Natural Products Scandinavia vann 2014 Best International Launch på brittiska Exhibition News Awards. Mässan gick även till final vid Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards.

Högupplösta bilder finns att hämta på begäran:

Diversified Communications UK (Diversified UK) är ett snabbväxande företag som anordnar branschmässor och förlägger publikationer, med bas i Brighton, Peterborough, Leamington Spa, och Nailsworth, Glos. Diversified UK:s meritlista inkluderar Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige (arrangerad parallellt med Natural Products Scandinavia); Natural & Organic Products Europe (London); Natural and Organic Awards; Natural Products magazine; Natural Beauty Yearbook; camexpo; lunch!; Casual Dining; office*; Ocean Business (inklusive Offshore Survey Conference & Ocean Careers); OceanBuzz; MARELEC Marine Electromagnetics conference; SITS – The IT Service Management Show; ServiceDesk360; Euro Bus Expo; Coach and Bus Live; British Tourism & Travel Show – The Best of Britain & Ireland; The Route One Operator Excellence Awards; The National Coach Tourism Awards; Route One magazine; and Coach Monthly.  Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som ger tillgång till marknader, utbildning och information genom globala, nationella och regionala mötesevenemang, digitala och tryckta publikationer och tv-stationer. Diversified arbetar med flera olika branscher som: skaldjur, matservice, naturligt och ekologiskt, hälsovård, kommersiell sjöfart, och företagsledning.  Med huvudkontor i Portland, Maine, USA, har Diversified 850 anställda, fördelade på åtta kontor i sju länder.  Mer information finns på: www.divcom.com.