Nordic Organic Food Fair fick en lysande premiär i Malmö!

Nordic Organic Food Fair, som ägde rum i Malmö den 20-21 oktober i år, är det senaste nytillskottet hos mässarrangören Diversified Communications UK. Mässan blev en stor framgång och nästan 90 % av besökarna betygsatte premiärmässan som  mycket bra (excellent/very good).

Nordic Organic Food Fair arrangerades tillsammans med Narural Products Scandinavia, en mässan som tidigare i år belönades med priset ”Best International Launch 2012”. Till mässorna kom tusentals besökare från livsmedelsbranschen och detaljhandeln, för att ta del av ett fantastiskt utbud av ekologiska läckerheter från ett hundratal utställare.

Succén bekräftas av det faktum att  tre av fyra besökare angav att de tänker besöka även nästa års upplaga av Nordic Organic Food Fair och drygt 60 % av utställarna angav att de kommer att ställa ut igen 2014, den 26-27 oktober när mässan återvänder till Malmö.

Sam Sloan, Marknadsdirektör hos arrangören Diversified gläds åt det varma mottagande den nya mässan fick. ” Vi var övertygade om att det fanns ett behov av en professionellt arrangerad fackmässa i Norden, men att vi skulle få ett så positivt gensvar från hela den ekologiska branschen, det var långt mer än vi vågat drömma om”.  Sam Sloan fortsätter; ”Det här ger oss en stabil plattform att bygga vidare från, inför kommande år”.

En av de tusentals besökarna på mässan, Thordur G. Halldorson som driver ekologiskt lantbruk på Island och representerar nätverket The Green Link of Iceland, reste hem fylld av intryck och nya uppslag och idéer. ”Detta är verkligen en fantastiskt intressant tillställning och vi är mycket nöjda med att vi beslöt oss att åka hit. Och nästa gång ska vi se till att det kommer många fler besökare från Island”.

”Detta var verkligen inspirerande” säger Mark Lewis, grundare av Mark Lewis Food & Wine Ltd och fortsätter ”Här finns massor av spännande produkter och stämningen är ju helt magisk. Det är intressant att se skillnaden i produktutbudet mellan Storbritannien och Skandinavien”.

Den Nordiska marknaden för ekologisk mat har länge haft en rejäl tillväxt och nordiska konsumenter köper mer ekologiskt per capita än i något annat land. En trend som hela samhället och myndigheterna står bakom och understödjer med olika åtgärder för att öka medvetenheten om och konsumtionen av ekologiska produkter, inte minst i skolor och inom andra offentliga institutioner.  Detta återspeglades i besökarstatistiken på årets mässa, där drygt 60 % av besökarna kom från Sverige och ca 20 % från Danmark.

I New Products Showcase, mässans skyltfönster för nya produkter, visade utställarna upp fler än 50 nya innovativa produkter och 500 besökare röstade på sina favoriter och  här är listan på vinnarna:

• Best New Organic Drink/Beverage: Clearspring Ltd – Japanese Organic Ceremonial Matcha (UK)

Runner-up: Guayaki Yerba Mate – Revel Berry (Norway)

• Best Organic Food Producer: BMS srl – MAIA ORGANIC (Italy)
  • Best New Organic Food Product: Biobandits – Delirious Dill Mustard (The Netherlands)

Runner-up: Nathalie’s Direct Trade AB – Nathalie’s Gently Dried Fruits (Sweden)

• Best New Organic Special Diet Food: Biovita – Purasana Super Food (Belgium)

Runner-up: Bioflavia – Bioflavia Organic Grape Skin Powder (UK)

• Best New Health Food & Drink Product: Little Big Shot – Little Big Shot- Healthy Energy (UK)

Runner-up: Bounce Natural Energy Balls – Bounce Coconut & Macadamia Ball (UK)

Så här tyckte några av utställarna

Ute på mässgolvet var det trångt och trivsamt och många olika språk surrade i luften. Utställare och besökare minglade och trängdes och gjorde affärer och stämningen var hög överlag. Här är några citat från nöjda utställare:

”Några av de företag som ställde ut hos oss i KRAVs monter fick sina första beställningar

inom ett dygn efter att mässan stängt, vilket är ett strålande resultat! Vad besökarna anbelangar var de både många till antalet och av mycket god kvalitet och vi fick många förfrågningar från nya kontakter” säger Johan Cejie från KRAV.

”Det har varit full upp hela tiden” pustar Lee Holdstock, som är ansvarig för certifiering hos engelska Soil Association. ”Det som gör den här mässan så annorlunda är att den vänder sig till en marknad som är så viktig för brittiska producenter. Den Skandinaviska marknaden har en imponerande tillväxt och här finns också en djup förståelse för vikten av ekologiskt. Dessutom har många kommuner och landsting en verkligen imponerande målsättning för sitt ekologiska arbete. Målen är så högt satta, att för att nå dem måste de svenska och danska myndigheterna importera ekologiska livsmedel från andra länder och då vill vi på Soil Association att våra medlemmar ska finnas med i bilden”.

”Detta är den bästa mässa vi deltagit i på flera år!  Precis allting har överträffat våra högt ställda förväntningar och vi har redan bokat upp oss för att vara med igen 2014” säger Max Wehrle, VD på det tyska företaget Estilo Sales Eirope.

Peter Kirwell från TOPAS Klaus Gaiser i Tyskland är också en mycket belåten utställare.  ”Ännu en kanonmässa i Malmö! Vi har träffat precis rätt sorts besökare här”.

”Vilken mässa! Full av liv och rörelse och en väldigt positiv upplevelse. Alla de vi mötte var på pricken sådana kunder vi söker” summerar en nöjd Pieter Bas Alferink, ägare till holländska BioBandits BV.

Andra företag som också redan bokat sin monter för nästa års mässa är bl.a. Guayaki Yerba Mate och Super-Helse från Norge; HGM Dryckservice AB, Malmö Chokladfabrik och à la eco, från Sverige; Ogilvys S.A och Clearspring Ltd från Storbrittanien, LOOV (Power of Nature) från Estland; BMS Srl – MAIA Organic, Consorzio Marche Biologiche Societa Cooperativa från Italien, Buslak Oil s.r.o från Slovakien; spanska Fondo Forestal Iberico S.L – Pistachos Ecolgicos Ibericos, CBL National Foods (PVT) Ltd ända borta från Sri Lanka och holländska DO-IT – Dutch Organic International Trade. Dessutom var det många ekologiska producenter som besökte mässan i år som blev så imponerade av det de fick se, att de bad att få bli uppskrivna på väntelistan för 2014 års mässa,

Utställarlistan från Nordic Organic Food Fair 2013 är fortfarande tillgänglig på:  https://onlineexhibitormanual.com/divNPS13/exhifa/exhibitorList.aspx.

Nordic Organic Food Fair och Natural Products Scandinavia kommer att återvända till Malmö, 26-27 Oktober 2014.

Mera och uppdaterad information om de kommande mässorna finns på hemsidan www.nordicorganicexpo.com.

Förfrågningar gällande media:
t: 44 (0)1273 645134                 e: ejones@divcom.co.uk

Förfrågningar för utställare/Intressenter:
Zoe Jackson-Cooper, Event Manager
t: +44 (0)1273 645141                 e: ZoeJC@divcom.co.uk
www.twitter.com/NordicOrganic
www.nordicorganicexpo.com

Skandinaviska kontoret:
t: +46 (0) 40 970560                     e: lars.larsson@halsofackhandeln.se

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt  med sitt europeiska huvudkontor i Brighton i England. Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, lunch!, Casual Dining, camexpo, office*, Ocean Business, Geo Business, SITS – The Service Desk & IT Support Show, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.