Nordic Organic Food Fair öppnar i Malmö 26-27 oktober

Den enda nordiska fackmässan för ekologisk mat och dryck

Mot bakgrund av den snabba tillväxten för ekologiskt i hela Skandinavien, blir årets upplaga av Nordic Organic Food Fair en spännande tillställning. Två dagar fullspäckade med upplevelser och möten.

Mässan har fördubblats i storlek sedan premiären i fjol och är nu helt fullbokad. Här kan inköpare, kockar och annan kökspersonal och andra som arbetar inom livsmedelssektorn botanisera bland massor av hälsosamma, hållbart producerade ekologiska läckerheter från utställare från hela Europa.

Bland de företag som redan har förhandsregistrerat sig för att besöka mässan märks Martin&Servera, Superbrugsen, Mathem i Sverige AB, Matse AB, Catering Engros, Coop Trading A/S, Coop Sweden, Dansk Supermarked, Lidl Sverige, ICA, HaugenGruppen AS, Kung Markatta AB, Meyer Kantiner A/S, Q8 A/S, Scandic Hotels, Irma, Wessanen UK, Whole Foods Market och många, många andra från nästan 80 olika länder.

Det har nyligen kommit siffror som visar utvecklingen på den ekologiska marknaden i Norden och den har aldrig sett friskare ut än just nu.  KRAV och Ekoweb kunde nyligen presentera en undersökning som visar att marknaden växte med 13 % år 2013 räknat i kronor och ören och uppgick totalt till över 9 miljarder SEK. För 2014 spås en tillväxt på 30 %, vilket gör den här marknaden enormt intressant. Även i Danmark ser bilden ljus ut. Analysföretaget Nykredit rapporterar att tillväxten inom ekologiskt har varit exceptionella 62 % sedan 2007 (!), medan konventionella livsmedel tappar mark i grannlandet. Danska konsumenter fortsätter att spendera mer av matpengarna på ekologiskt än något annat folk inom EU och kanske i hela världen(i snit 168 euro per capita och år).

Mot den bakgrunden är kanske inte förvånande att Nordic Organic Food Fair har mötts av så starkt gensvar från branschen, ända från dag ett.

Cirka 70 % av utställarna i år är utomnordiska företag, men visst finns här många starka nordiska varumärken som t.ex.: Biova Organic Food, HGM Dryckservice AB, B&P Handelskompagni AB, à la eco, Biogan A/S, I Am Pure Superfoods, Primewine, Yuko Ono, Paleo Crunch the Raw Energy and Recovery Bar, Herbaria-Münchmedia–AlltGott, EkoPallen–Ekologiska Säljbolaget, Solhjulet, Svenska Lantchips, Borngros Marketing, Metamorfosi och Biodynamiska Produkter.

Hela utställarlistan finns på https://onlineexhibitormanual.com/divnps14/Exhifa/exhibitorList.aspx.

http://www.nordicorganicexpo.com/show-press-releases/nordic-organic-food-fair-previews-its-exhibitor-show-highlights-for-2014 kan man få en förhandstitt på de mest spännande nyheterna.

New Products Showcase –Innovation Awards

Många produktlanseringar har timed så att de ska samanfalla med mässan, vilket gör att besökarna kan få en förhandstitt på nyheterna, innan de dyker upp hos konkurrenterna. Den som stannar vid New Products Showcase på söndag kan även rösta på sina egna favoritprodukter (mellan 10.00-16.00) och resultatet offentliggörs vid prisutdelningsceremonin kl. 17.00 då stjärnkocken Paul Svensson förrättar prisutdelningen.

Här är några av de produktnyheter som kommer att presenteras:

Bästa nya ekologiska dryck:

• LOOV – Power of nature: Organic Wild Cranberry Mulled Wine
  • Primewine: Duval-Leroy Brut Organic

Bästa nya ekologiska livsmedelsprodukt:

• BioBandit / BasicBio: BasicBio Organic Olive Mayonnaise
  • Bohlsener Mühle: Muehlen Muesli Fruit
  • Bredabest BV: Peanut Sachet
  • Clearspring: Organic Japanese Miso Ramen
  • DITRA NV – MARTERA: Inca Inchi Oil
  • DO-IT Dutch Organic International Trade: Hint of Lemon Amaizin corn chips
  • Herbaria – münchmedia – AlltGott: Querbeet / Bella Buljong
  • Herrens Mark: Red Clover Extract
  • Lily & Hanna's Rawfood Ice Dream: Lily & Hanna's Rawfood Ice Dream
  • LOOV – Power of nature: Onion Raw Food Snacks
  • Malmö Chokladfabrik AB: BJÖRN of Sweden
  • Scandinavian Organics AB: Svenska Ekologiska hönsköttbullar
  • SuroVital s.c.: Raw Chocolate Covered Cashews
  • UNION REXI: Organic Dehydrated Persimmon

Bästa nya ekologiska Specialdiet (Vegetarisk/Glutenfritt)

• Bioglan Superfoods: Bioglan
  • Cacao Crudo: Italian Raw-Gourmet Chocolate
  • Curandeira: Pistachio Vegan
  • MAIAORGANIC: Organic Chia Seed
  • Paleo Crunch the Raw Energy and Recovery Bar: Paleo Crunch Raw Recovery Bar
  • Protein 17: Protein 17
  • Roley's: Roley's frozen fruit pies
  • TerriuS: Smoked Chestnut Flour

Nordic Organic Food Fair samarrangeras med Natural Products Scandinavia, vilket innebär att besökare kan botanisera bland massor av spännande produkter, från såväl välkända etablerade varumärken som nya uppstickare. Bland årets utställare marks: Goodtrade Scandinavia AB, Veganz GmbH, Bioferme Oy, Engel, Meine Heimatküche, Nakd Wholefoods, Natur’Inov, Honey company de Traay B.V, Praana Herb & Tea Company, Frebbenholm Sverige AB och Arctic Mood ehf.

Seminarieprogrammet på Nordic Organic Food fair

Hela föreläsningsprogrammet med tidsangivelser finns på www.nordicorganicexpo.com/education.

Söndag 26 oktober:

• Uppdatering av det ekologiska regelverket – Kjell Sjödahl Svensson, ledamot I IFOAM EU council
  • Utmaning för konventionella och ekologiska livsmedel – Rolf Bjerndell
  • Den svenska ekologiska marknaden; Drivkrafter och utveckling ? – Johan Cejie, KRAV Sweden
  • Mat i tiden och för fremtiden – Paul Svensson, Kock
  • Rolf-Axel Nordström, legendarisk ekologisk pionjär på gården Ängavallen
  • Ekologiskt slår alla rekord, Marknadsrapporten Ekomarknad 2014 – Cecilia Ryegård, Ekoweb
  • Paneldebatt: Hur bygger vi en hållbar värdekedja inom livsmedelsindustrin? Ordförande Rolf Bjerndell, Helene Birk (Organic Denmark), Johan Cejie, Lee Holdstock och Mikael Robertsson

Måndag 27 oktober:

• EkoMatCentrum’s Lilla Ekomatsligan 2014 (Pris till landets bästa ekologiska förskola) och en presentation av klimatvänliga proteiner– Mimi Eriksson Dekker & Eva Fröman, EkoMatCentrum
  • Hur man kommer in på den ekologiska marknaden inom offentliga stokök, – Gunilla Andersson, Malmö Stad
  • Ekologiskt eller Närproducerat? – Morten Hammerich, Fazer Food Services
  • Att göra ekologiskt tillgängligt för alla – Mikael Robertsson, Organic Sweden
  • Healthy soil… healthy you? – Lee Holdstock, Soil Association Certification

De välkända kockarna Paul Svensson och Anders Ramsay kommer att bjuda på matlagning under båda dagarna. Paul i Menigos monter FC10 and Anders i Biolab´s monter FA02.

Nordic Organic Food Fair öpnnar portarna i Malmö den 26-27 oktober och öppettiderna är 10.00 -17.00 båda dagarna. Mera information finns på hemsidan: www.nordicorganicexpo.com

Den som vill förhandsregistrera sig för fri entré går in på länken nedan:

www.eventdata.co.uk/Visitor/Nordic.aspx?AffiliateCode=NOFUK102 och anger koden NOFUK102

Förfrågningar från media och frågor om pressackreditering till:

Journalister från fack- och konsumentmedia, inklusive frilansjournalister, är välkomna att söka pressackreditering till Nordic Organic Food Fair via e-mail till ejones@divcom.co.uk
t: 44 (0)1273 645134                 e: ejones@divcom.co.uk

Utställarfrågor hänvisas till:
Zoe Lacey-Cooper, Event Manager

t: 44 (0)1273 645141                 e: ZoeJC@divcom.co.uk
www.nordicorganicexpo.com

Eller till vårt Skandinaviska kontor:
Lars Larsson, Project Manager

Nordenskiöldsgatan 13,
S – 211 19 Malmö, Sweden
t: 46 (0) 702 661170                  e: llarsson@divcom.co.uk

Information till redaktionen:

Nordic Organic Food Fair har nominerats till Årets bästa mässa under 2000 kvm (i Englann och internationellt) vid den engelska branschorganisationen Association of Event Organisers’ årliga galal Excellence Awards. Och i April 2014  blev mässan finalist i kategorin Best International Launch vid at the UK’s Exhibition News Awards, en annan branschgala.

Natural Products Scandinavia vann priset för Best International Launch 2012 på mäss- och eventbranschens egen stora Oscarsgala i fjol.

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt med sitt europeiska huvudkontor i Brighton i England.  Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, camexpo, lunch!, Casual Dining, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.  Mera information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK ingår i företagsgruppen of Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som arbetar med utbildning, mässor, informationsteknik, e-media, tidningar och tidskrifter och TV-stationer. Koncernens verksamhet är inriktad mot sjöfart, fisk och skaldjur, food service, naturlig hälsa och egenvård, ekologiskt och business management. Företaget har sitt huvudkontor i Portland, Maine på den Amerikanska östkusten och har totalt drygt 800 anställda med kontor i USA, Australien, Kanada, Indien, Hong Kong, Thailand och Storbritannien.  Mera information finns på: www.divcom.com.