Välkända ekokockar kommer till Nordic Organic Food Fair 2014

TV-kocken Paul Svensson inviger mässan 26 oktober

Två välrenommerade ekokockar, Paul Svensson och Anders Ramsay kommer att demonstrera sin eminenta matlagningskonst på årets upplaga av Nordic Organic Food Fair, som äger rum i Malmö 26-27 oktober, dvs nu till helgen.

Denna den andra upplagan av den sedan länge fullbokade fackmässan bjuder förutom kokkonst även på  ett fullspäckat seminarieprogram där ledande branschorganisationer som IFOAM EU, KRAV, EkoMat -Centrum, Soil Association Certification och Fazer Food Services medverkar, tillsammans med en rad högintressanta föreläsare som t.ex. Rolf-Axel Nordström, från Ängavallen.

Paul Svensson, som de flesta svenska lärt känna i SVT´s Godmorgon Sverige, har lång erfarenhet från en rad toppkrogar runt om i världen, som F12 och Bon Lloc i Stockholm, med stjärnor i Guide Michelin. Paul representerade Sverige i Bocuse d´Or (Kock-OS) där han slutade på en hedrande femteplats. På söndag kl. 10.00 kommer Paul att förrätta den officiella invigningen av mässan och därefter kan man provsmaka hans spännande matlagning i Menigos monter (FC10), där allting naturligtvis tillagas av ekologiska råvaror.

Paul kommer också att medverka i det ekologiska seminarieprogrammet där han föreläser kl. 14.00 på söndag under rubriken “Mat i tiden och i framtiden”.

Anders Ramsay kommer också, i regi av The Vegan Society, att laga mat under båda dagarna i Biolabs monter FA02, på temat “smakrikt och osannolikt enkelt” och råvarorna består av ekologiskt med tonvikt på vegetariskt/veganskt. Anders har drygt 25 års framgångsrik karriär i Sverige, Europa och USA.  Han var nyligen finalist i “The Vegetarian Chance competition”, en internationell kocktävling i Milano, där temat är vegetarisk/vegansk matlagning.

På www.nordicorganicexpo.com/live-cooking-demonstrations hittar du tiderna för Pauls och Anders´ matlagningssessioner på mässan

Program för föreläsningarna på den ekologiska seminariescenen

Ekologiskt är hett i hela Norden och efterfrågan på ekologiska livsmedel ökar stadigt bland nordiska konsumenter och kroggäster och seminarieprogrammet på Nordic Organic Food Fair erbjuder besökare från detaljhandel och food service ett intressant utbud att botanisera bland.

Som t.ex. en spännande paneldiskussion om hur ekologiskt och konventionellt kan lära av varndra för att skapa en hållbar livsmedelsförsörjning för framtiden. Panelen leds av Rolf Bjerndell, en legendar i svensk och skånsk livsmedelsindustri och består i övrigt av Helene Birk från Organic Denmark, Johan Cejie från KRAV, Lee Holdstock från engelska Soil Association Certification och Mikael Robertsson som representerar den nybildade organisationen Organic Sweden. Paneliskussionen kommer att fokusera på realistiska, hållbara lösningar för att möta framtidens behov. Ett spännande samtal!

Att göra ekologiskt tillgängligt för alla – Mikael Robertsson

Mikael Robertsson har sin bakgrund i Coop som ansvarig för miljö- och CSR-frågor i mer än 20 år. Han utvecklade bl.a. Coops välkända ekologiska varumärke Änglamark. Mikael har länge varit en drivande kraft i utvecklingen av ekologiskt i Sverige och arbetar idag med att förbättra kunskapen om ekologiskt hos inköpare och företagsledare. Mikael är just nu hart engagerad i att etablera Organic Sweden, en ny organisation med syfte att öka försäljningen och exporten av Svensk ekologisk produktion, efter got föredöme från våra danska grannar.

Ekologiskt eller närproducerat – Morten Hammerich

Morten Hammerich är VD för Fazer Food Services –ledande inom ekologisk certifiering av storkök i Danmark. Företaget beslöt 2010 att öka användningen av ekologiska råvaror i de 16o storkök som Fazer driver i Danmark och målsättningen var att ha 30-60 % ekologiskt med bibehållen budget. Idag fyra år har man uppnått det målet. Hans föredragning kommer att belysa för- och nackdelar med eko-certifiering och att ibland behöva välja mellan närproducerat och ekologiskt i storkökens verksamhet.

Uppdatering av regelverket – Kjell Sjödahl Svensson

Kjell Sjödahl Svensson som är ledamot i IFOAM EU council och kvalitetschef hos KRAV håller ett viktigt anförande om betydelsefulla ändringar I EU´s ekologiska regelverk. Tyngdpunkten kommer att ligga på de utmaningar och möjligheter som ekologiska producenter står inför, när det gäller import, certifiering av detaljhandelsbutiker, gränsvärden för pesticider och ökad administration och vilken påverkan detta  kommer att ha på vår miljö.

Utmaningar för konventionell och ekologisk livsmedelsproduktion– Rolf Bjerndell

Dagens konsumenter är mera komplexa än någonsin tidigare. Det är mycket känsla och trender som styr våra matvanor. Efter många år som företagsledare i bl.a. Probi, Oatly och Skånemejerier har Rolf Bjerndell många tänkvärda synpunkter på hur ekologiska och konventionella livsmedelsproducenter måste arbeta och samarbeta med innovationer och modern teknologi för att klara de behov och krav som framtidens konsumenter kommer att ha.

Andra spännande inslag i seminarieprogrammet

• Den ekologiska marknaden i Sverige, vilk är drivkrafterna och hur utvecklas den? Johan Cejie, försäljningschef på KRAV
  • Hur når du den offentliga marknaden med dina ekologiska produkter - Gunilla Andersson, Malmö Stad
  • Ekologiskt slår alla record, rapport från Ekomarknad 2014 - Cecilia Ryegård, ägare och grundare av Ekoweb
  • EkoMatCentrum’s tävling Lilla Ekomatsligan 2014 (där de bästa ekologiska köken i svenska skolor och förskolor utkoras, samt en presentation av miljövänliga proteiner - Mimi Eriksson Dekker och Eva Fröman, båda från EkoMatCentrum
  • Healthy soil… healthy you? Lee Holdstock, kundansvarig hos Soil Association Certification

Andra spännande inslag på mässan, förutom föreläsningarna, är bland annat New Products Showcase, där massor av spännande nya produkter presenteras i en samlingsmonter, där alla besökare kan rösta på sin egen favorit. Här finns också en rad internationella paviljonger från Danmark (Organic Denmark är en organisation som mycket framgångsrikt arbetar med att främja export av danska ekologiska produkter), Spanien (Andalusien), Italien, Tyskland (Mecklenburg) och Österrike med internationella läckerheter. KRAV och den engelska motsvarigheten Soil Association har sina egna samlingsmontrar och grossisten Menigo har en spännande monter i form av en färskvaruhall, där det bjuds högklassig matlagning av Paul Svensson.

Nordic Organic Food Fair samarrangeras med Natural Products Scandinavia. Det innebär att besökare har tillgång till två mässor under samma tak, men i olika hallar. Natural Products Scandinavia är mera inriktad på naturlig hälsa, naturlig hudvård och skönhet och en hållbar livsstil i hem och hushåll. Men även i den hallen finns en stor grupp utställare som visar upp livsmedelsprodukter som faller under begreppet naturliga och de är i många fall även ekologiska. Här såväl som i matdelen är utställarna från världens alla hörn.

I seminarieprogrammet på Natural Products medverkar bl.a. Patrick Ahern, director general för den Europeiska branschorganisationen EHPM, som belyser den osäkerhet som råder när det gäller EU´s regelverk för probiotika och växtbaserade läkemedel. Alejandro Gil, som är projektkoordinator, inom IFOAM EU, föreläser om de utmaningar som den aktuella situationen för GMO-fri livsmedelsproduktion för med sig och Abigail Stevens från The Vegan Society redogör för de affärsmässiga fördelar som  deras nu internationellt erkända standard Vegan Trademark kan ha.

På www.nordicorganicexpo.com/education hittar du all information om föreläsningarna och tider för de olika deltagarnas medverkan.

För mera information om Nordic Organic Food Fair, som slår upp poirtarna I Malmö nu den 26-27.10 2014 och för att registrera dig som besökare, är du välkommen till vår hemsida: www.nordicorganicexpo.com och ange prioritetskod NOFSE403 (direkt länk till registrering: www.eventdata.co.uk/Swedish/Nordic.aspx?AffiliateCode=NOFSE403).

Förfrågningar från media och frågor om pressackreditering till:

Journalister från fack- och konsumentmedia, inklusive frilansjournalister, är välkomna att söka pressackreditering till Nordic Organic Food Fair via e-mail till ejones@divcom.co.uk
t: 44 (0)1273 645134                 e: ejones@divcom.co.uk

Utställarfrågor hänvisas till:
Zoe Lacey-Cooper, Event Manager

t: 44 (0)1273 645141                 e: ZoeJC@divcom.co.uk
www.nordicorganicexpo.com

Eller till vårt Skandinaviska kontor:
Lars Larsson, Project Manager

Nordenskiöldsgatan 13,
S – 211 19 Malmö, Sweden
t: 46 (0) 702 661170                  e: llarsson@divcom.co.uk

Information till redaktionen:

Nordic Organic Food Fair har nominerats till Årets bästa mässa under 2000 kvm (i Englann och internationellt) vid den engelska branschorganisationen Association of Event Organisers’ årliga galal Excellence Awards. Och i April 2014  blev mässan finalist i kategorin Best International Launch vid at the UK’s Exhibition News Awards, en annan branschgala.

Natural Products Scandinavia vann priset för Best International Launch 2012 på mäss- och eventbranschens egen stora Oscarsgala i fjol.

Bilder kan hämtas på:

Paul Svensson (credit Jalob Fridholm): http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/ST_Paul_Svensson_2_474238d.jpg
Anders Ramsey: http://www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/Anders-ramsey-pic.jpg

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt med sitt europeiska huvudkontor i Brighton i England.  Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, camexpo, lunch!, Casual Dining, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.  Mera information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK ingår i företagsgruppen of Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som arbetar med utbildning, mässor, informationsteknik, e-media, tidningar och tidskrifter och TV-stationer. Koncernens verksamhet är inriktad mot sjöfart, fisk och skaldjur, food service, naturlig hälsa och egenvård, ekologiskt och business management. Företaget har sitt huvudkontor i Portland, Maine på den Amerikanska östkusten och har totalt drygt 800 anställda med kontor i USA, Australien, Kanada, Indien, Hong Kong, Thailand och Storbritannien.  Mera information finns på: www.divcom.com.