Ett marsvin till jul?

Report this content

Nej, levande djur är inga bra julklappar även om de toppar många barns önskelistor. Däremot är det en strålande idé att uppmuntra barns intresse för djur.

- Det finns mycket forskning kring barn och djur, säger Ulf Uddman ordförande i Djurbranschens Yrkesnämnd. Att växa upp med djur gör oss människor mer empatiska och sociala, gör att vi lättare kan tolka kroppsspråk och barn utvecklar sina vårdande egenskaper. Dessutom stärker det barns självkänsla.

Sedan 2006 har antalet hushåll med barn som har smådjur som t ex marsvin minskat, visar en studie från SCB. Och visst, att ha djur kräver tid och engagemang, oavsett om det är en hund, ett marsvin eller akvariefiskar.

- Men fördelarna överväger, menar Lars Johan Forsberg, ordförande för ZOORF som under hösten dragit igång projektet Skolakvariet.

Skolakvariet är ett helt nytt projekt där ett tiotal skolklasser i årskurs 5 bildar team med en lokal zoobutik som fungerar som mentor. Klassen får ett akvarium med handledning och support och målsättningen är att projektet ska öka intresset och förståelsen för djur och djurhållning. Men tanken är också att akvariet kan användas i undervisningen i flera ämnen; räkna ut volymen, skriva en berättelse om akvariet på svenska eller engelska eller kanske måla av ett akvarium som ett gemensamt projekt i klassen.

Barns intresse för djur brukar vakna tidigt. De studerar insekter, maskar, grodor, fåglar och andra djur som finns i naturen och brukar vara nyfikna på grannens hund eller katt. Har familjen djur kanske barnen vill ha något eget husdjur att sköta om och små sällskapsdjur som kaniner, hamstrar eller marsvin är en bra början.

Djurintresset kan dessutom vara en inkörsport till ett framtida yrke. En kartläggning som DYN gjort visar att djurbranschen är en växande framtidsbransch med många yrken, såväl teoretiska som praktiska. Djurägare köper allt fler tjänster, förutom sjukvård och rehabilitering ökar antalet hunddagis, katthem och olika former av omvårdnadstjänster för djur. Och nya yrken med, kring och för djur ökar konstant.

Så uppmuntra gärna barnens djurintresse, givetvis på ett sätt som passar familjen. Besök en djurpark eller 4H-gård, se filmer, läs böcker eller skaffa ett husdjur; hund, katt, tamråtta eller marsvin beroende på tid och möjligheter att sköta om den nya familjemedlemmen. Men vänta gärna till efter jul. Allt härligt julstök och stoj är inte den bästa miljön för ett djur att börja sin nya tillvaro i.

Presskontakt Djurbranschens Yrkesnämnd:

Lars Johan Forsberg, Zoorf, 0768-828541, getdone.forsberg@gmail.com

Text och foto: Lena Heimlén

Faktaruta

Statistik över djurbranschen finns att läsa i DYN-rapporten som kan laddas ned här: http://djuryn.se/main/default.asp?id=7&huvud=33&langID=1#nogo

Under länken finns även SCBs statistik över hundar, katter och andra sällskapsdjur.

Det är klokt att läsa på om olika djurslag så man är klar över vad det innebär att vara djurägare, oavsett vilket djur man är intresserad av. Försäkringsbolagen Agria och Sveland har information om vad man bör tänka på innan man skaffar djur.

Artiklar om projekt Skolakvariet 2016:

Värmlands Folkblad http://www.vf.se/storfors/bjurtjarnselever-deltar-i-projektet-skolakvariet-2016/

Norrköpings Tidningar: http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/de-far-fisk-i-klassrummet-om4367256.aspx

Örnsköldsvik: http://webben7.se/artikel/132123/sjalevadsklass-akvarietavlar

Djurbranschens Yrkesnämnd

Djurbranschens yrkesnämnd representerar arbetslivet och är ett nätverk för att bevaka och driva gemensamma frågor, samt främja utbildning och rekrytering inom "djurbranschen utöver lantbruksdjur och häst". DYN företräder medlemsorganisationer inom zoofackhandel, djurparker, djursjukvård, försäkringsbolag, avel och uppfödare, utbildningsorganisationer, djurskydd och djurhem samt fackförbund. www.djuryn.se