• Djurens Rätt/

Ny rapport visar att djurtransporter forsätter att orsaka svårt lidande – Djurens Rätt kräver att EU:s regler ses över

Resultaten visar att allvarliga djurskyddsproblem under transport kvarstår och att dessutom fler djur transporteras idag än någonsin tidigare – antalet transporter av grisar har exempelvis ökat med 70 procent sedan 2005. Djurens Rätt ser mycket allvarligt på rapporten och på dess slutsatser, där rekommendationen är en fortsatt satsning på att existerande regler ska efterlevas i högre utsträckning.

- Det är uppenbart att det behövs ett bättre regelverk. Idag är det tillåtet att transportera de flesta vuxna djur i 28 timmar med bara en enda kort rast. Det är helt oacceptabelt, sägerCecilia Mille, ansvarig för internationella frågor på Djurens Rätt.

Hon fortsätter:

- Det videomaterial vi har fått ta del av idag visar att grymheter som vi chockerades av för några år sedan fortfarande pågår. Jag är djupt besviken på EU-kommissionen.

Det finns en stark opinion för kortare och djurvänligare djurtransporter. Namninsamlingen www.8hours.eu kräver en maxgräns på 8 timmars transporttid för djur på väg till slakt, och den stöds i dag av omkring 900 000 personer.

Cecilia Mille
Ansvarig för internationella frågor