Djurgården upplåter sin matchtröja till förmån för Radiohjälpens insamling Världens barn

Report this content

”Idag befinner sig 30 miljoner barn på flykt runt om i världen och naturligtvis behöver de vår hjälp nu. Men det finns ytterligare miljontals barn som behöver stöd för att inte behöva lämna sina länder, sin familj och sina liv bakom sig. För att inte behöva fly. Där kommer Världens Barn in. Jag tycker det värmande att se Djurgården Fotboll visa sådant engagemang för att göra skillnad.” Per Byman generalsekreterare Radiohjälpen

Djurgården Fotboll och partnerföreningen Konyaspor inleder ett stort och långsiktigt samarbete med Radiohjälpens största insamlingskampanj Världens Barn. Samarbetet verkar för att uppmärksamma och bidra till bättre vardag för barn såväl i Sverige som utomlands. Idag befinner sig 30 miljoner barn på flykt runt om i världen och genom samarbetet ska Djurgården samla in pengar genom olika aktiviteter.

Speciellt framtagna matchtröjor för att uppmärksamma Radiohjälpens insamling – Mål 400 000 kr

När Djurgården möter Helsingborg den 28 september kommer laget att spela i speciellt framtagna matchtröjor där Världens Barn pryder tröjan. Efter matchen kommer spelarnas tröjor auktioneras ut där alla pengar går till insamlingen för Världens Barn. Utöver detta kommer flertalet andra aktiviteter göras för att samla in pengar. Bland annat går delar av biljettintäkterna från matchen mot Helsingborg till insamlingen.

Redan nu kan du som vill bidra till insamlingen Swisha pengar till 90 1950 6 och märk betalning med DIF. Målet med insamlingen är att samla in 400 000 kr.

-       Som idrottsförening har vi ett ansvar att hjälpa till och skapa ett bättre samhälle. Fotbollen är en av de bästa institutionerna för att hjälpa människor i samhället. Vi tror att det här är ett bra sätt för att ge alla barn i världen lite bättre förutsättningar, säger Djurgården Fotbolls VD Henrik Berggren.

-       Vi inleder ett unikt samarbete med Djurgården Fotboll för att vi har sett att deras sociala projekt genom Djurgårdsandan varit framgångsrika. Vi hoppas kunna utvidga våra samarbeten till fler idrottsklubbar. Kraften och förmågan att ena människor i fotbollsföreningar är enorm, säger Zoja Rexhaj på Världens Barn

-       Ur den svenska idrottsrörelsen blomstrar ett fantastiskt engagemang. Nu går vi i Konyaspor tillsammans med Djurgården och tar ett solidariskt ansvar tillsammans för Världens Barn, säger Ali Khalil från Konyaspor KIF

Förmånstagare för Världens Barn är 22 svenska biståndsorganisationer. Bland annat Röda Korset, Rädda Barnen, UNICEF och Islamic Relief. Organisationer som arbetar med större katastrofer och som finns på plats i exempelvis Syrien.

För frågor gällande samarbetet

Filip Lundberg, Djurgården Fotboll/Djurgårdsandan 076-026 36 71 filip.lundberg@dif.se
Zoja Rexhaj, Världens Barn 070-854 05 30,
zoja.rexhaj@varldensbarn.se
Ali Khalil, Konyaspor KIF, 073-417 15 08

Djurgårdens IF grundades 1891. Djurgårdens IF Fotboll har vunnit elva SM-guld och fyra cupguld och har cirka 12.000 medlemmar.