Stockholms Stadion får eget motionslopp på cykel

Den 31 augusti i år går startskottet för det första Stadiongirot. Ett motionslopp för alla med start och mål inne på historiska Stockholms Stadion. Idén bakom loppet är att skapa en årlig folkfest med motion, friskvård och cykeln i centrum. Loppet är ett samarbete mellan bl.a. Stockholms Stadion, Djurgårdsförvaltningen och Durgårdens IF Cykelförening.

Med start och mål på Stockholms Stadion finns två olika banlängder att välja mellan, 24 eller 48 kilometer. Banorna sträcker sig norrut över Norra Djurgården och Nationalstadsparken, förbi Edsviken, Rösjön, via Ulriksdal, Hagaparken och slutligen genom Lill-Jansskogen tillbaka in på Stadion. För bästa naturupplevelse och säkerhet så går banorna främst på stigar, cykelbanor, i parker och nära vatten.

Loppet är sanktionerat som motionslopp av Svenska Cykelförbundet. Det är inte hastigheten som i första hand premieras, även om alla får en sluttid. Fokus ligger på upplevelsen, motionen, glädjen och festen, men för den starke finns ett bergsdiplom om man väljer vägen upp över Väsjöbacken. Banläggare är Bengt Baldesten med ett förflutet som tävlingscyklist och arrangör av cykeltävlingar.

Pelle Kotschack, vice ordförande i Djurgårdens IF och initiativtagare till Stadiongirot, förklarar lite av tankarna kring arrangemanget:

”Vi ska skapa en riktigt stor folkfest med Stockholms Stadion i centrum. Det är en fantastisk, historisk anläggning. Och banorna är så lagda att det kommer att bli en vacker naturupplevelse för de tävlande. Målet är att inom några år ha ett av de största och mest omtalade motionsarrangemangen i Stockholm och dess omnejd, fortsatt med upplevelsen och festen i centrum.

Dessutom blir det olika cykellopp för de yngsta på löparbanorna inne på Stadion. Bland annat ett lopp med trehjulingar, vilket kan bli en verklig klassiker.”

För ytterligare information om Stadiongirot:

Läs mer på stadiongirot.se eller ring Pelle Kotschack, 0735-24 24 24.

Taggar: