DLA Piper legal rådgivare till FIS Alpine World Ski Championship i Åre 2019

Report this content

Åre 2019 AB har utsett advokatfirma DLA Piper till exklusiv legal rådgivare för FIS Alpine World Ski Championships 2019. Det alpina världsmästerskapet går av stapeln mellan den 5 och 17 februari 2019.

Samarbetet är en del av DLA Pipers satsning på sport- och eventjuridik, där advokatfirman har stor erfarenhet av legal rådgivning kring såväl världsmästerskap som OS. Advokatfirman har en särskild sport- och eventavdelning och är därigenom världsledande när det kommer till legal konsultation vid stora mästerskap.

– Vi är mycket stolta över att ha knutit till oss DLA Piper som legala rådgivare till VM 2019. Ett mästerskap av den här storleken ställer stora krav på att få ihop de juridiska frågorna, som inbegriper allt ifrån media- och sponsorfrågor till governance- och hållbarhetsfrågor. Den legala rådgivningen är alltså av yttersta vikt då man behöver kunna hantera ett brett spektrum av uppgifter. Det känns därför extra tryggt att ha med DLA Piper med sin kompetensbredd, globala närvaro och stora erfarenhet inom sport och eventjuridik. Det känns också bra att ha en byrå med stor erfarenhet av just skidbranschen, säger Niklas Carlsson, VD på Åre 2019 AB.

DLA Piper har nu 160 anställda i Sverige med totalt över 630 anställda i Norden fördelade på kontor i Stockholm, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och Århus. Siktet är inställt på att konkurrera med de stora lokala byråerna på flera områden, varvid legal rådgivning kring stora mästerskap är en av dem.

– Då jag är uppvuxen i Jämtland och har ett enormt skidintresse känns det här uppdraget helt fantastiskt. Vi har de senaste åren haft siktet inställt på att tydligare profilera vår sport- och eventkompetens. Det är ett område som växer och där vi kan erbjuda stor erfarenhet och kvalificerad rådgivning, det känns därför helt naturligt att vi bistår Åre 2019 AB. Den juridiska rådgivningen blir allt mer central för ett lyckat arrangemang, särskilt då vi ser att komplexiteten ökar och allt fler parter blir involverade, säger Erik Selander, partner och ansvarig för uppdraget med Åre 2019 AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Jansson, Marknadschef DLA Piper, 070-239 57 72, niklas.jansson@dlapiper.com

Om DLA Piper
DLA Piper är en global advokatbyrå med kontor i över 40 länder i Afrika, Amerika, Sydostasien, Europa och Mellanöstern, vilket gör att vi kan tillgodose företags juridiska behov i hela världen. För ytterligare information om vårt företag och våra tjänster, besök www.dlapiper.com.

Bifogad bild:
Niklas Carlsson, CEO ÅRE 2019 AB (till vänster) och Erik Selander, Partner, DLA Piper Sverige (till höger)

Taggar: