Kommuniké från årsstämma i Dometic Group AB (publ)

Årsstämman i Dometic Group AB (publ) hölls fredagen den 7 april 2017 i Stockholm.

Resultat- och balansräkningar samt ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2016. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Utdelning
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att dela ut 1,85 kronor per aktie och att avstämningsdag för utdelning ska vara tisdagen den 11 april 2017, vilket innebär att utbetalning av utdelningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB tisdagen den 18 april 2017.

Styrelse och revisor
I enlighet med valberedningens förslag fastställde årsstämman antalet ordinarie styrelseledamöter till sju, utan suppleanter. Årsstämman beslutade även om omval av Fredrik Cappelen, Rainer E. Schmückle, Magnus Yngen och Erik Olsson samt nyval av Heléne Vibbléus, Peter Sjölander och Jacqueline Hoogerbrugge. Fredrik Cappelen omvaldes till styrelseordförande.

Bolagets revisor, PricewaterhouseCoopers AB, med Magnus Brändström som huvudansvarig revisor, omvaldes för tiden till slutet av årsstämman 2018.

Ersättningar och ersättningsprinciper
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att styrelsearvode ska utgå med högst 3 335 000 kronor att fördelas med 725 000 kronor till styrelsens ordförande och 360 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. Arvode för kommittéarbete ska utgå med sammanlagt högst 450 000 kronor att fördelas med 250 000 kronor avseende revisionsutskottet (varav 100 000 kronor till utskottets ordförande och 50 000 kronor vardera till övriga ledamöter) och 200 000 kronor avseende ersättningsutskottet (varav 100 000 kronor till utskottets ordförande och 50 000 kronor vardera till övriga ledamöter).

Årsstämman beslutade att revisorernas arvode ska utgå enligt godkänd räkning inom ramen för offert.

I enlighet med styrelsens förslag godkände stämman ersättningsprinciper för verkställande direktören och övriga ledande befattningshavare.

Återköp av egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om att återköpa sammanlagt så många aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger tio procent av det totala antalet aktier i bolaget. Förvärv av aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och får då endast ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Betalning för eventuella förvärvade aktier ska erläggas kontant. Syftet med bemyndigandet av återköp av egna aktier är att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur och därmed bidra till ökat aktieägarvärde.

Valberedning
Årsstämman godkände de principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2018 som lagts fram. Denna process innebär i korthet att valberedningen ska utgöras av styrelseordföranden och en representant för var och en av de tre största aktieägarna baserat på ägandet i bolaget per utgången av räkenskapsårets tredje kvartal.

********

Protokoll från årsstämman kommer att publiceras på www.dometic.com senast den 21 april 2017.

VD och koncernchef Roger Johanssons anförande från stämman kommer att kunna ses och läsas på www.dometic.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Ståhl, Head of Business Control & Investor Relations
Email: ir@dometicgroup.com