Uttalande angående grupptalan i USA

Dometic har idag mottagit information via media om en grupptalan mot amerikanska dotterbolaget Dometic Corporation gällande påstådda säkerhetsdefekter i gasdrivna absorptionskylskåp.

Dometic ser allvarligt på anklagelsen och förnekar bestämt att bolaget medvetet skulle avstått från att eliminera defekter i den aktuella produkten.

Dometic bedriver sin verksamhet i en hårt reglerad miljö och det är ett grundläggande krav att alla produkter följer lagar och förordningar om säkerhet. Dometic arbetar proaktivt med produktsäkerhet i öppet och nära samarbete med myndigheter och följer gällande lagstiftning och   rekommendationer.

Dometic kommer att återkomma med mer detaljerad information i ärendet.

För mer information, vänligen kontakta:

Erika Ståhl, Head of Business Control & Investor Relations

Email: ir@dometicgroup.com

OM DOMETIC GROUP Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 11,5 miljarder kronor för år 2015 och har sitt huvudkontor i Solna.