VD-skifte på Dometic

Roger Johansson, VD och koncernchef för Dometic, har i samråd med styrelsen beslutat att lämna sitt uppdrag. Juan Vargues, idag chef för division Entrance Systems på ASSA ABLOY, har utsetts till ny VD. Roger Johansson kommer att kvarstå i sin nuvarande roll fram tills årsskiftet.

”Jag vill tacka Roger för hans fem år på Dometic. Roger har drivit en enastående omvandling av bolaget, med börsnoteringen 2015 som en viktig milstolpe. Idag står bolaget mycket starkt och går nu in i nästa fas. Med Juans starka affärsbakgrund och bevisade ledarskap har jag och styrelsen hittat en mycket passande ledare för nästa fas i bolagets utveckling”, säger Fredrik Cappelen, styrelseordförande Dometic.

”Efter fem intensiva år lämnar jag Dometic. Efter mycket förändringsarbete står nu bolaget starkt. Jag har mycket hjärta kvar i bolaget men nu är en bra tidpunkt för en ny ledare att fortsätta Dometics fantastiska resa framöver. Jag har tagit detta beslut för att jag vill genomföra ett antal projekt av rent privat karaktär innan jag bestämmer mig för nya uppdrag” säger Roger Johansson.

”Det är med stor ödmjukhet som jag har accepterat erbjudandet att ta över som ny VD på Dometic. Jag ser verkligen fram emot att få vara med på att ta bolaget till nästa nivå och fortsätta det framgångsrika arbete som Roger och hans team påbörjat”, säger Juan Vargues.

Roger Johansson kommer arbeta vidare som VD fram till årsskiftet då Juan Vargues tillträder som ny VD.

Juan Vargues, idag chef för division Entrance Systems på ASSA ABLOY, har tidigare bl.a. varit VD och koncernchef för Besam och innehaft olika befattningar inom SKF-koncernen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
ir@dometicgroup.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli, 2017, kl 08:00 CEST.

OM DOMETIC GROUP
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 12,4 miljarder kronor för år 2016 och har sitt huvudkontor i Solna.