UpGrade Communications (DORO) tar hem ännu en stororder på Gotland

UpGrade Communications (DORO) tar hem ännu en stororder på Gotland DORO AB, noterat på O-listan på Stockholmsbörsen har genom helägda dotterbolaget UpGrade Communications tagit hem ännu en stororder hos Gotlands Energi AB (AB). Parallellt med den stora FWA-upphandlingen på Gotland, som UpGrade i juli slöt avtal om, har UpGrade fört diskussioner om att leverera ett kompletterande xDSL-nät åt GEAB (Gotlands Energi AB). Detta för att på ett snabbt, prisvärt och effektivt sätt nå ut till invånarna på Gotland. Den första beställningen på xDSL-portar har lagts och UpGrade kommer att leverera utrustningen löpande inom de närmaste veckorna. Den första ordern har ett värde på 3,2 miljoner Kr. Förutom ett traditionellt ADSL- system kommer UpGrade även att leverera utrustning inom den senaste teknologin 4-bands VDSL. "Vårt tidigare samarbete med UpGrade har fungerat mycket bra. Därför var valet av leverantör ganska enkelt när det nu gällde leverans av xDSL- utrustningen", säger Jörgen Johansson, Affärs-områdeschef Bredband på GEAB. All utrustning som UpGrade levererar kommer från den koreanska tillverkaren Corecess. Corecess, som nyligen tecknat avtal med Song Networks (där man kommer att leverera utrustningen för deras nya xDSL- satsning), är mycket glada över denna affär. "Detta bekräftar att Corecess är ett starkt företag på frammarsch i Europa och vi ser att UpGrade är en mycket kompetent partner för oss", säger Peter Hagelin, Marknadschef på Corecess. "Med det stora kontaktnät som UpGrade har i Norden, ser vi fram emot vårt vidare samarbete under 2004", avslutar Peter Hagelin. "På UpGrade Communication AB är vi naturligtvis mycket nöjda med att kunna bygga på samarbetet med Gotlands Energi (GEAB) där vi tidigare i år vann FWA (Fixed Wireless Access) projektet i en offentlig upphandling," säger Henrik Mygind, CEO UpGrade Communication AB, och fortsätter: "Vi är stolta över att bli valda som leverantör till en kund som Gotlands Energi, som i stor utsträckning ligger i täten på den Svenska bredbandsmarknaden." Utrustningen kommer att installeras av UpGrades samarbetspartner Swedia Networks AB. Installationen kommer att ske på ca 70 telestationer runt om på Gotland. Kommande rapporter för DORO Bokslutskommuniké: 30 januari 2004 Mera information Mera information om UpGrade och DORO finns att hämta på www.upgrade.se och www.doro.com För frågor var vänlig kontakta: UpGrade: VD Henrik Mygind, 0045 40 38 07 28 eller DORO: vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62 Lund 2003-11-17 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/17/20031117BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/17/20031117BIT00060/wkr0002.pdf