Dr Sannas offentliggör bokslutskommuniké för 2018

Sammanfattning oktober-december 2018

• Omsättningen för perioden uppgick till 2 013 KSEK, en ökning med 52 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -997 KSEK (-1 977).
  • Soliditeten uppgick till 15 procent (15).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -965 KSEK (-1 991).

Sammanfattning januari-december 2018

• Omsättningen för perioden uppgick till 6 547 KSEK, en ökning med 45 procent jämfört med året innan.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -3 660 KSEK (-3 684).
  • Soliditeten uppgick till 15 procent (15).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -3 682 KSEK (-3 705).

Väsentliga händelser efter den 31 december 2018

• Bolaget har överlåtit verksamheten relaterad till varumärket Dr Sannas till ett nytt helägt dotterbolag vid namn Dr Sannas Sweden AB med org.nr 559183-0103.
  • Bolaget har på extra bolagsstämma den 17 januari 2019 beslutat om ändring av firma. Det nya namnet presenteras när det har registrerats hos Bolagsverket. Sanna Ehdin och Susanna Hartmann-Petersen entledigades från styrelsen och Pia Madison valdes till ny styrelseledamot.
  • Styrelsen fattade den 15 februari 2019 beslut om att genomföra en företrädesemisson som tillför bolaget maximalt cirka 2 MSEK.

VD kommentar

Det är fjärde kvartalet i rad som Dr Sannas ökar sin försäljning. Det ser vi som en bekräftelse på att produkterna vi skapat och lanserat har tagits emot väl av marknaden. Vi är stolta över att produkterna har fått flertalet utmärkelser men det viktigaste är all den positiva feedback vi har erhållit från våra kunder. Nedan ser ni en sammanfattning av några av de saker vi hade som målsättning att genomföra under 2018 samt utfallet. Vi hoppas att du som delägare ser lika positivt på framtiden som vi.

-Vi lovande att lägga mycket resurser på produktutveckling och genomföra flera produktlanseringar.
Utfall: Under 2018 lanserade vi 12 nya produkter som alla mottogs väl av marknaden. Vi har lagt mycket tid och resurser på produktutveckling och lanseringar.

-Vi har lovat att våra produkter ska hålla högsta kvalité med de bästa ingredienserna från naturen. Naturliga, ekologiska, 100% Vegan och Cruelty Free utan att tumma på varken skin feel eller effekt.
Utfall: Våra produkter har fått flertalet utmärkelser, bl.a. kom vår multikräm på andra plats som året produkt i Organic Beauty Awards, flertalet skönhetsexperter har gett våra produkter högsta betyg och senast blev vår närande ansiktskräm utnämnd till favorit av Kureras skönhetspanel. Vi har även fått 100-tals strålande recensioner online, du kan läsa ett hundratal av dem på vår hemsida: drsannas.se

-Vi meddelade i början av 2018 att vi avsåg att öka tillgängligheten av våra produkter genom att finnas i fler fysiska butiker.
Utfall: I januari 2018 fanns Dr Sannas produkter i ca 80 butiker och i slutet av året hos över 300 stycken. En ökning med över 275%.

-Vi har löpande kommunicerat att vi jobbar mot tillväxt och ökad försäljning.
Utfall: Vi har stadigt ökat försäljningen varje kvartal under 2018 och sista kvartalet blev vårt bästa i historien och hade högre omsättning än hela 2016.

Jag tillsammans med vårt team och styrelse ser med tillförsikt fram emot ett givande och händelserikt 2019. Vi avser fortsätta vår expansion samtidigt som vi har som målsättning att minska kostnaderna. En stor del av kostnaderna under Q3, Q4 2018 och början på Q1 2019 är engångskostnader hänförliga till byte av design på samtliga produkter och kostnader kopplat till marknadsföring och lansering av vår ansiktsserie. Den senaste tiden har vi lagt fokus på att minska kostnaderna vilket avses ge effekt och synas i resultaträkningen under 2019.

Jag ser fram emot att löpande ge nya uppdateringar om vad du som delägare kan se fram emot tillsammans med oss under 2019 gällande nya produkter, förvärv, utlandssatsningar och nya samarbeten.

Stort tack för ditt fortsatta förtroende!

Daniel Ehdin

Nästa rapporttillfälle

Delårsrapporten för perioden januari-mars 2019 publiceras den 22 maj 2019.

Bokslutskommunikén i sin helhet bifogas.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Daniel Ehdin, VD, daniel@drsannas.se, tel. +46 70 862 47 40

Denna information är sådan information som Dr Sannas AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2019, kl. 08.45.

Kort om Dr Sannas
Dr Sannas erbjuder naturliga produkter inom hudvård och kost. Samtliga innehåller de allra finaste ekologiska och vildplockade ingredienserna från naturen – noga utvalda komponenter som var och en fyller en viktig funktion, www.drsannas.se. Augment Partners AB, tel. +46 8 505 651 72, är Dr Sannas Mentor.Dr Sannas AB publ - Bokslutskommunike januari-december 2018

Taggar: