Astroekologi och musik med Lindy Larsson – här är våren med Dramaten&

I dag klockan 12.00 släpps biljetterna till Dramaten&:s vårproduktioner. Konstnären Johannes Heldén ger allkonstverket Astroekologi med Wildbirds & Peacedrums, Lindy Larsson bjuder på musikaliska pärlor, den rumänska författaren Mircea Cartarescu besöker teatern och den populära lunchpoesin fortsätter i Lejonkulan.

Levanten – Österlandet
- Cartarescus fantastiska värld
Möt Mircea Cartarescu och hör Stina Ekblad läsa ur Levanten – Österlandet! Mircea Cartarescu är Rumäniens främsta författare, hyllad och prisbelönad och översatt till många språk. Hans stora Orbitór-trilogi har gett honom världsrykte, och hans framträdanden drar ofta en stor publik.

Levanten – Österlandet är ett humoristiskt och brokigt berättaräventyr, fyllt av drakar och luftballonger, pirater och ärkeänglar och tappra hjältar. Ett märkvärdigt verk och en översättarbragd av Inger Johansson.
Stina Ekblad framför valda delar. Mircea Cartarescu samtalar med Dramatens chefdramaturg Magnus Florin. Kvällen är ett samarbete med Rumänska Kulturinstitutet.

24 jan, kl 13.30, Lilla scenen

Lunchpoesi & livemusik
Ta en paus med poesi på Dramaten. Poesi- och musikprogrammen i Lejonkulans foajé tar under våren sin utgångspunkt i våra fem sinnen och är ett samarbete med Kungliga Operan. Skådespelare ur Dramatens ensemble samt inbjudna gäster och musiker från Operan medverkar vid varje tillfälle. Program: Hannes Meidal. Soppa med bröd ingår i biljetten. Servering från 11.30.

HÖRSEL
Jag drömde jag hörde – och ändå har jag hört
Medverkande: Skådespelare från Dramatens ensemble samt Susanne Hörberg, flöjtist, från Operan.
29 januari kl 12.00, Lejonkulan

SYN
Naken kysser min blick din blick
Medverkande: Skådespelare från Dramatens ensemble samt Marianne Hellgren Staykov, sopran, från Operan.
18 mars kl 12.00, Lejonkulan

SMAK OCH LUKT
Att smaka en djupare glömska att gömma ... Att få lyssna till din doft av rymd och fyrar
Medverkande: Skådespelare från Dramatens ensemble samt Karl-Magnus Fredriksson, baryton, och Inese Klotina, pianist, från Operan.
8 april kl 12.00, Lejonkulan

KÄNSEL
Jag fryser om dina händer
Medverkande: Skådespelare från Dramatens ensemble samt Roger Svedberg, slagverkare, från Operan.
13 maj kl 12.00, Lejonkulan

Lindy och Orkestern

Extravagant, passionerat, svart humoristiskt och djupt njutningsfullt. Lindy och Orkestern bjuder på en musikalisk famn av pärlor där gamla divor som Zarah Leander möter andalusiska flamencosångerskor från 1960-talet, tidiga Disneylåtar och eget nyskrivet material. Lindy och Orkestern är ett helt nystartat samarbete mellan artisten och sångaren Lindy Larsson och sex musikanter.

Lindy Larsson är en artist som spränger gränser. På Dramaten spelade han nyligen narren i Trettondagsafton, och han är också känd för roller som konferencieren i Cabaret på Malmöoperan och Carmen/Escamillo i Carmen på Malmö Stadsteater. Han har även gjort flera samarbeten med Charlotte Engelkes som spelats internationellt och filmats för SVT (Svarta Hål).

Nu har Lindy Larsson blivit frontman i en orkester som matchar honom. En djupt samspelt orkester som älskar utmaningar och exploderar inför publik. Fem av dem har tidigare spelat ihop i många år i kultförklarade Orkester Chesty Morgan.

Orkestern:
Sara Edin, fiol, såg
Pelle Halvarsson, cello
Mats Lekander, kontrabas
Pia Lundstedt, gitarr
Miriam Oldenburg, dragspel
Michael Vinsa, trummor

Premiär, 8 april, Lejonkulan

Astroekologi
av Johannes Heldén

Zooma ut och pixlarna blir stjärnor. Astroekologi är en unik kombination av föreställning, poesi, konsert, multimedial installation och performancekonst.

Vart är vi på väg när klimatförändringen skenar och vi manipulerar DNA och utrotar arter? Vad händer med våra inre och yttre landskap? Med inspiration från astronomen Carl Sagans världsbild visar konstnären och poeten Johannes Heldén på kontrasten mellan vetenskapens stora sammanhang och individens personliga förhållande till naturen. Hur människan letar mönster i tillvaron – för att förstå den, kontrollera den, känna trygghet. Världsrymden möter poesi i en ekologisk ton.

Föreställningen är en gränsöverskridande konstupplevelse med animationer, poetisk uppläsning, samt specialskriven musik som framförs live av Wildbirds & Peacedrums (Mariam Wallentin och Andreas Werliin) och Johannes Heldén själv.

Astroekologi är ett samarbete mellan Dramaten, Bonniers Konsthall och Albert Bonniers Förlag. Projektet består av en produktion för scen, en bokutgåva på tre språk samt ett omfattande digitalt verk. Mer om projektet här: www.astroekologi.se

Johannes Heldén har gett ut elva böcker, tre skivor samt fem digitala textverk. Han har medverkat i utställningar på bland annat Bonniers Konsthall, Moderna Museet och Malmö Konstmuseum och tilldelades 2015 Sveriges största konstpris av Åke Andrén Stiftelsen. Juryn prisar hans ”tvärkonstnärliga förhållningssätt” och ”högst egna poetiskt sinnade GPS”.

Mariam Wallentin är sångerska, kompositör och multiintrumentalist. Hon är inte bara ena halvan av Wildbirds & Peacedrums, utan också medlem i grupper som Fire! Orchestra och Nuiversum. Dessutom har hon soloprojektet Mariam The Believer och driver skivbolaget Repeat Until Death. Andreas Werliin är slagverkare och producent och spelar förutom i Wildbirds & Peacedrums i band som Tonbruket, Fire!, Fire! Orchestra, Time Is A Mountain och Angles 9.

Astroekologi genomförs med stöd av Konstnärsnämnden, Musikverket och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse.

Medverkande
Mariam Wallentin (röst, elektronik, slagverk),
Andreas Werliin (röst, slagverk),
Johannes Heldén (röst, elektronik)