Dramaten& presenterar våren - Nico, nationalism och Dramatens minnen

Idag släpps Dramaten&:s program för våren 2014.  Fanny Risberg spelar sångerskan Nico, teaterhusets minnen väcks till liv i hörlurar under en soundwalk och den 3 mars spelas och livestreamas Nationalismens apostlar från tre länder samtidigt. Dessutom: fler Spoken word-kvällar på större scen och mer poesi i Lejonkulan.

– Med Dramaten& släpper Dramaten in samhällsfrågorna och det offentliga samtalet på teatern. Tidigare har vi haft fokus på arbetslöshet och klasskillnader, den här säsongen tittar vi på begreppet nationalism. Inom verksamheten, som stadigt fått växa under senare år, ryms också experimentella möten mellan scenkonst, teknik, konst och musik. Spoken word-kvällarna kommenterar samtiden på ett effektivt sätt och introduktionerna och samtalen ger fördjupning kring Dramatens pjäser, säger Helena Seth som är programansvarig för Dramaten&.

Nationalismens apostlar -
röster från Danmark, Norge och Sverige
Dramaten&:s pågående temasatsning på nationalism kulminerar i den geografiskt utspridda och livestreamade föreställningen Nationalismens apostlar - röster från Danmark, Norge och Sverige, som är ett samarbete mellan Dramaten&, CaféTeatret i Köpenhamn och Nationaltheatret i Oslo.

Pjäsen består av tre akter som spelas efter varandra på de tre teatrarna.  En akt ges live på respektive teater och livestreamas samtidigt till de två andra teatrarna och på webben. På så sätt kan tre salonger under samma kväll ta del av samma uppsättning samtidigt i Oslo, Köpenhamn och Stockholm.

Pjäsen är skriven av Lucas Svensson från Sverige, Christian Lollike från Danmark och Kristian Lykkeslett Strømskag från Norge. En manifestation för att lyfta frågan om den växande nationalismen.

Dramaten samarbetar också, liksom under tidigare temakvällar om ungdomsarbetslöshet och klassklyftor, med Sveriges Radio. Efter föreställningen blir det samtal och debatt med inbjudna gäster.

Christian Lollike och Kristian Lykkeslett  Strømskag regisserar på sina respektive scener, på Dramaten regisserar Annika Silkeberg.

3 mars, kl 19.00, Stora scenen

Nico
- Sphinx of Ice
av Werner Fritsch

Nico. Supermodellen som blev Andy Warhols musa och sångerska i Velvet Underground. Som gav sin egen tonårsson hans första sil. Som var i centrum för 1960-talets konstrevolution, hade en trasig kärlek till Jim Morrison och alltid var på väg till Paris, London, New York. Som var märkt av andra världskrigets Tyskland. Som medvetet bröt ner sin egen skönhet.

Nico Sphinx of Ice är en konst- och musikperformance som visar fragment ur Nicos liv och blandar sanning med fiction. Berättat med dagens tekniska och visuella möjligheter.

Som Nico ser vi skådespelaren och musikern Fanny Risberg.

Nadja Weiss har tidigare satt upp Nico Sphinx of Ice i på Volksbühne i Berlin (2011), då som ett ”work in progress”.

Se trailer på www.dramaten.se/Dramaten/Forestallningar/Nico-Sphinx-of-Ice

Nico – Sphinx of Ice kommer efter spelperioden på Dramaten att gå på turné med Blixten & Co.

Regi/koncept Nadja Weiss
Översättning Magnus Lindman
Bearbetad och nyskriven musik Philippe Boix-Vives
Scenografi/Visuals Mikael Varhelyi

Videokonstnär Emil Klang
Mask Lena Bouic-Wrange

Premiär 20 mars, Tornrummet

En samproduktion av Dramaten&, ACT II PRODUCTION AB NADJA WEISS och Blixten & Co.
Med stöd av Konstnärsnämnden, Kulturbryggan och Statens Musikverk.

I shall not be entirely forgotten
En interaktiv soundwalkupplevelse för 12 personer, där minnen återskapas framför dina ögon.

Föreställ dig att du inte minns något som har skett och inte har någon föreställning om framtiden. Du är i ett evigt nu. Här börjar resan. Osynliga Teatern bjuder in till en värld där minnen återskapas, där tiden inte är linjär och dimensionerna samexisterar. Där händelserna fångats i rummet.

Med instruktioner i hörlurar rör du dig runt i Dramatens lokaler och genom dina rörelser är du med och skapar handlingen. Under föreställningen omges du av tusentals ögonblick som är tagna i flykten, förbifarten eller i ensamheten.

I shall not be entirely forgotten
 är ett experiment med tiden, där minnen spelas upp på nytt.

Osynliga Teatern består av Tomas Rajnai och Jens Nielsen. En konstnärsduo som arbetar med koreograferade akustiska upplevelser. I sina verk undersöker de gränslandet mellan performance och radioteater. De skapar filmiska upplevelser där publiken bjuds in till att bli en del av berättelsen och koreografin.

Premiär 28 mars

Poesi i Lejonkulan

Poesi, livemusik och lunchmacka.

Rött, blått, svart. Det sägs att vi drömmer i svartvitt. Men vi tänker, känner och fantiserar i färg. I tre program med var sin färg målar vi upp stämningar, spänningar och kontraster. Skådespelare ur Dramatens ensemble läser, gestaltar och iscensätter poesi, prosa och dramatik. Vid varje tillfälle medverkar också en inbjuden sångare eller musiker. Skådespelaren Hannes Meidal står för programmet.

Tor 13 mars kl 17.30 - 18.30
Fre 14 mars kl 12.00 - 13.00
Fre 28 mars kl 12.00 - 13.00
Fre 11 april kl 12.00 - 13.00
Lör 12 april kl 15.00 - 16.00

Spoken Word

Poeter, musiker och Dramatenskådespelare pratar om klass, nationalism och kärlek. De verbala käftsmällarnas mästare är tillbaka, nu på en större scen efter stort publiktryck.

12 och 13 maj kl 19.00
13 maj kl 13.00 (Skolföreställning)
Lilla Scenen

Fler programpunkter tillkommer under våren.

Citat

Med Dramaten& släpper Dramaten in samhällsfrågorna och det offentliga samtalet på teatern. Tidigare har vi haft fokus på arbetslöshet och klasskillnader, den här säsongen tittar vi på begreppet nationalism. Inom verksamheten, som stadigt fått växa under senare år, ryms också experimentella möten mellan scenkonst, teknik, konst och musik. Spoken word-kvällarna kommenterar samtiden på ett effektivt sätt och introduktionerna och samtalen ger fördjupning kring Dramatens pjäser.
Helena Seth, programansvarig för Dramaten&