”Inget händer mer än en gång”

Dramaten& Wislawa Szymborska

Den 14 april hedras poeten och nobelpristagaren Wislawa Szymborska på Dramaten. Några av hennes mest hängivna läsare finns på plats och Dramatens skådespelare läser hennes dikter.

Dramaten har ett särskilt förhållande till Wislawa Szymborska (2 juli 1923 – 1 februari 2012), nobelpristagare i litteratur 1996. Hon framträdde själv på Dramaten med sin poesi och skådespelarna har ofta återkommit till hennes dikter. Dramaten& och Polska institutet inbjuder till en eftermiddag på Lilla scenen den 14 april, till Szymborskas minne, under ledning av hennes svenska översättare och vän Anders Bodegård.

Vi möter några av Szymborskas hängivna läsare och vi lyssnar till hennes poesi, från Därför lever vi (1959) till Här (2009). Dessutom presenterar Anders Bodegård nya tolkningar av hennes efterlämnade dikter – de som skulle ingå i en planerad bok med titeln Nog nu.

Medverkande: Kerstin Brunnberg, Jonas Ellerström, Katarina Frostenson, Stefan Ingvarsson, Marie Lundquist, Maciej Zaremba.

Szymborskas poesi läses av Irene Lindh, Stina Ekblad, Thérèse Brunnander, Johan Holmberg, Erik Ehn och Hannes Meidal.

Dramaten, Lilla scenen, lördag 14 april 2012 kl 15.00

Christina Bjerkander
Vik. presschef
Kungliga Dramatiska Teatern AB
christina.bjerkander@dramaten.se

Om oss

Dramaten& är en rubrik för musik och performance, introduktioner och läsningar, samtal med skådespelare efter föreställningar, debatter och scenkonst. Det ska finnas många goda anledningar att komma till vårt teaterhus - att komma en stund innan föreställningen börjar, eller stanna en stund efter. Generöst är ett ledord - vi bjuder på mer av allt som finns i huset, och bjuder upp till fler spännande samarbeten.