Kvinnodagen firas med den arabiska vårens kvinnliga röster och artisten Ane Brun

Den 8 mars välkomnar Svenska PEN, 10TAL och Dramaten& till ett specialkomponerat firande av Internationella kvinnodagen: Dramaten& Samtal och storm. Samtal, läsningar, dj och mingel står på programmet. Dessutom sjunger den norska stjärnan Ane Brun.

Med inbjudna kvinnliga författare och bloggare från en rad länder i revolternas epicentrum, uppmärksammas att ett år har gått sedan demokratirörelsen tog fart i Nordafrika och Mellanöstern. Vad har hänt med kvinnornas situation sedan dess? Vilka förändringar har skett för kvinnor i allmänhet och skrivande kvinnor i synnerhet? Och hur ser framtiden ut?

- I höstas uppmärksammade vi den arabiska våren på Dramaten, och då inte minst den viktiga roll många kvinnor haft under upproren. Eftersom frågan fortfarande är minst sagt aktuell vill vi göra ännu ett nedslag och diskutera kvinnornas situation i området, och hur deras röster kommer fram i både press och bloggosfär. Flera av de texter vi hade med på scen i höstas får vi nu hit författarna till, så det blir förhoppningsvis en fortsättning på bra möten, säger Helena Seth, programansvarig för Dramaten&.

Det blir en helkväll med engagerande diskussioner och uppläsning av brännande aktuella texter med författarna Somaya Ramadan från Egypten, Razan Naim Moghrabi från Libyen och bloggaren Lina Ben Mhenni från Tunisien, som på förhand ofta nämndes som en möjlig mottagare av Nobels fredspris. Medverkar gör också författaren Manhal al Sarraj (Syrien), journalisten och bloggaren Afrah Nasser (Jemen), och filmaren/projektledaren Javeria Rizvi Kabanis.

Samtalen sker på engelska och läsningarna på svenska. Från Dramatens ensemble medverkar Thérèse Brunnander, Stina Ekblad, Tanja Lorentzon och Sofia Pekkari.

Dessutom uppträder ingen mindre än den hyllade norska artisten Ane Brun, som i fjol släppte albumet It All Starts with One.

Moderator: Yasmine El Rafie (reporter Sveriges Radio)
Regissör: Melinda Kinnaman

Efter samtalen blir det arabisk musik med dj:n Apollo De Azizi och mingel i Marmorfoajén med de medverkande författarna.

Dramaten& Samtal och storm

8 mars kl 19.00 - 23.00, Målarsalen/Marmorfoajén.

Christina Bjerkander
Vik. presschef