Amerikansk premiär för Fanny och Alexander när Dramaten gästar Washington

Idag inleds den månadslånga nordiska kulturfestivalen Nordic Cool på The Kennedy Center i Washington D.C, USA. Dramaten medverkar med succéuppsättningen Fanny och Alexander.

Stefan Larssons uppsättning av Fanny och Alexander får amerikansk premiär den 7 mars och ges därefter även den 8 och 9 mars. Den 21 personer stora ensemblen får sällskap av bland andra teaterchef Marie-Louise Ekman. Även kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth är på plats på festivalen och talar under invigningen i kväll.

Nordic Cool äger rum den 19 februari till den 17 mars. De medverkande kommer från samtliga nordiska länder inklusive Grönland, Åland och Färöarna. Festivalen är resultatet av ett samarbete mellan John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Nordiska Ministerrådet, de nordiska ambassaderna i Washington D.C. och konst- och kulturinstitutioner i de nordiska länderna samt på Grönland, Åland och Färöarna.

Fanny och Alexander har spelats över 100 gånger på Dramaten sedan premiären 11 februari 2012. Nyligen gavs den sista föreställningen.

Fanny och Alexander
av Ingmar Bergman