Dramaten öppnar matscen

Restaurangen i Dramatens tidigare biljettkassa blir en återkommande matscen där gästande kockar under en begränsad period sätter upp olika matuppsättningar. Först ut blir kinakrogen ShanghaiThirty @Neondämon med livejazz flera gånger i veckan. Premiär på fredag den 28 oktober.

I samband med den internationella Bergmanfestivalen i slutet av sommaren återuppstod restaurangen i Dramatens bottenvåning som Ingmar Bergman stängde för 54 år sedan. Det nya namnet på pop-up-restaurangen blev Neondämon, inspirerad av den stora neonskylt med Ingmar Bergmans dämonsignatur som lyste på fasaden under festivalen.

Neondämon blev en sådan framgång att den nu återuppstår i form av en matscen där olika matuppsättningar kommer att spela under begränsande perioder. För regin står, precis som under Bergmanfestivalen, Anna Högkil och Markus Ahlm tillika Lilla Anna & Långa Farbrorn

Neondämonscenen kommer att ge plats för gästspelande kockar och teman och samtidigt genom inredningen lyfta fram de rika kulturskatter som finns dolda i Dramatens rekvisitaförråd. Ibland kommer ”uppsättningarna” att vara naturliga förlängningar av det som sker på Dramatens övriga scener och andra gånger helt fristående kulinariska ”uppsättningar”.

Först ut är kinakrogen ShanghaiThirty @Neondämon. Det blir en resa i tiden till 1930-talets Shanghai - en tid då opiumdimman låg tät och staden var en kulinarisk smältdegel där öst mötte väst. Här kommer gästerna att kunna njuta av bland annat crispy duck, hot pots och dim sum inramat i en jazzklubb med livemusik flera kvällar i veckan.

Öppettider: tisdag till söndag från 17:00

Läs mer och boka bord på: www.neondamon.se

Markus Ahlm
Markus.ahlm@colony.se