Dramaten sätter upp filmklassikern Paradisets barn

Den franska filmen Paradisets barn av Jacques Prévert, från 1945, är ett av filmhistoriens mästerverk. Där blir en teater i 1800-talets Paris scen för en hyllning till kärleken och drömmarna – men också en fantasins tragedi.

Nu har berättelsen snart premiär på Dramatens scen, i regi av Ellen Lamm. Paradisets barn är en romantisk kärlekshistoria som rör sig mellan fantasi och verklighet, där teatern och världen utanför vävs samman.

- Uppsättningen utspelar sig på radioteatern, runt två mickar och med effektläggning som sker live på scenen. Pjäsens lek med teater och verklighet överförs till lek med verklighet och inspelning på radioteatern – och så småningom tas berättelsen över av dem som ska gestalta den på radioteatern. Studion lämnar långsamt plats för en barockscen, säger Ellen Lamm.

På scenen möter vi Garance som får männen att falla. Hon både lockar och oroar dem med sin gåtfulla oåtkomlighet. De vill äga och behärska henne – skådespelaren Frédérick likaväl som gangstern Lacenaire och den rike greven Edouard. Men själv tycks hon sval och oberörd. Vad säger hennes eget hjärta? En dag möter hon Baptiste. Han är blyg och inåtvänd och lever hellre i drömmen än i verkligheten. Men för Garance är han sannare än någon annan.

1995 röstades Paradisets barn fram av över 600 franska kritiker till den bästa filmen någonsin.

Ellen Lamm har senast på Dramaten regisserat Jane Eyre (2010) och Brev från Eric Ericson (2011).

I rollerna:

Garance Elin Klinga