En melankomisk kväll för Gösta Ekman på Dramaten

Den 15 maj hyllas Gösta Ekman, som gick bort den 1 april, med en minneskväll på Stora scenen.

–  Vi känner stor saknad efter Gösta Ekman och också en väldig glädje över vad han under sitt liv gav oss på ett så rikt och märkvärdigt sätt. Vi samlas till en kväll som blir "melankomisk" – hans eget nyuppfunna ord - och minns och hyllar en stor konstnär, säger teaterchef Eirik Stubø.

Minneskvällen rymmer samtal, musik, läsningar, personliga betraktelser och en inledning av teaterchef Eirik Stubø.

Medverkande: Klas Gustafsson, Marie Göranzon, Karin Helander, Rebecka Hemse, Erik Johansson, Frej Lindqvist, Jan Lundgren, Jan Malmsjö, Göran Martling, Andreas T Olsson, Johan Rabaeus, Örjan Ramberg, Fredrik Sjöberg, Maria Sundbom, Sanna Sundqvist, Per Svensson, Lena Söderblom, Svante Thuresson,  Kristina Törnqvist och Leif Zern. Fler namn tillkommer.

Gösta Ekman verkade under senare år som regissör på Dramaten, skådespelare och som professor vid Teaterhögskolan (StDH).

2013 var han aktuell på Dramaten som regissör för Främmande språk . Han har tidigare regisserat Gäckanden , Den girige och Hantverkarna på Dramaten. Han var även ”Vän i salongen” när Andreas T Olsson satte upp sin monolog Sufflören, en pjäs som fortfarande finns på Dramatens repertoar.

Fri entré. Biljetter släpps via Dramatens nyhetsbrev på tisdag den 9 maj, anmälan till nyhetsbrevet på Dramaten.se

En melankomisk kväll för Gösta Ekman , Stora scenen 15 maj klockan 18.00

Citat