Fysisk komedi med Morgan Alling i Två herrars tjänare

Den 3 september är det premiär för Två herrars tjänare av Carlo Goldoni på Stora scenen. En fartfylld pjäs där vi möter Truffaldino, teaterhistoriens kanske mest stressade tjänare, som spelas av Morgan Alling.

– Det är otroligt kul att lira det här. Det är precis så här jag vill ha det. Med mycket publikkontakt, improvisation, humor, värme, smärta, kärlek, musik - och inte minst fysik, säger Morgan Alling.

– Den här pjäsen ställer väldigt höga krav på mig – det går oerhört snabbt. Jag är helt slut och genomsvettig redan efter första akten. Och efter pjäsen känns det som om jag sprungit ett maratonlopp. Men det är skitkul!

I Två herrars tjänare från 1745 bygger Venedigs store dramatiker Carlo Goldoni vidare på och moderniserar den gamla commedia dell’arte-traditionen. Regisserar gör danske Peter Langdal, till vardags chef på Betty Nansen-teatern i Köpenhamn. Hans första uppsättning på Dramaten var Jeppe på berget med Lena Nyman och Börje Ahlstedt 1986.

I rollerna Morgan Alling, Pontus Gustafsson, Hanna Alström, Hans Klinga, Jon Karlsson, Mirja Turestedt, Peter Engman, Mats Bergman, Nina Fex, André Kaliff
Musiker Erik Nilsson, Conny Laxéll
Översättning Eva Alexandersson