Gemensamt uttalande från nationalscenerna

I ett upprop i Svenska Dagbladet går 456 kvinnliga skådespelare ut och berättar om sexuella övergrepp och trakasserier som de själva utsatts för på sina arbetsplatser. Ett modigt upprop som tydligt visar att arbetet med att motverka trakasserier och övergrepp i scenkonstbranschen måste intensifieras ytterligare.

Det är skakande vittnesmål som vi har tagit del av via uppropet #tystnadtagning i Svenska Dagbladet och i sociala medier. Vi har som representanter för Sveriges nationalscener för opera, balett/dans och dramatik ett stort ansvar att ta tag i de problem som uppropet blottlägger.

Igår samlades företrädare för Dramaten, Operan och Riksteatern på kulturdepartementet för att tillsammans med kulturminister Alice Bah Kuhnke diskutera frågan och informera om hur respektive organsation arbetar för att motverka sexuella trakasserier och övergrepp. Vi är skilda verksamheter och har olika förutsättningar men gemensamt kan vi konstatera att mörkertalen är stora och att det inom scenkonstbranschen råder en tystnadskultur som gör att få vågar anmäla övergrepp.

Arbetet för en god arbetsmiljö är centralt i våra verksamheter och det är nu viktigt att vi fortsätter det arbetet för att i ännu högre grad motverka att liknande situationer uppstår i framtiden. Ingen ska känna sig otrygg hos oss eller frukta följderna av att vittna om otrygghet, övergrepp eller trakasserier. Vi kräver nolltolerans i den här frågan och kommer att arbeta aktivt tillsammans för att uppnå detta.

Birgitta Svendén, Operachef/VD Kungliga Operan

Eirik Stubø, Teaterchef/VD Kungliga Dramatiska Teatern