Han bara slog och slog – unikt internationellt teatersamarbete vid årets Bergmanfestival

I årets Bergmanfestival 27 maj – 6 juni ingår ett unikt internationellt samarbete mellan en rad framstående europeiska teatrar. Med boken Han bara slog och slog som utgångspunkt skapas en föreställning på Stora scenen 2 juni.

Han bara slog och slog består av Éléonore Merciers anteckningar från den långa tid hon var jourtelefonist på en organisation mot kvinnomisshandel. Under sjutton år skrev hon ner första meningen i varje samtal hon tog emot. ”Jag skulle vilja ge mig av långt bort.” – ”Min man och jag har problem.” ”Jag ringer åt en kvinna som är i största nöd.” 1 653 sådana utvalda meningar citeras i boken – och bakom varje mening ryms en historia och ett människoöde.

I föreställningen kommer en skådespelare från var och en av de medverkande teatrarna att framträda med ett eget urval av meningar från boken. Teatrarna ingår i Dramatens internationella teaternätverk MITOS 21. Bland dem finns Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Deutsches Theater i Berlin, Stary Teatr i Krakow,  Toneelgroep i Amsterdam, Théâtre National de la Colline i Paris, och Katona Jószef Színház i Budapest. Éléonore Mercier kommer själv att närvara på Dramaten den 2 juni.

Föreställningen kommer att direktsändas över webben så att den kan ses även om man inte är på plats i Stora scenens salong. I Sverige kommer länsteatrarna att få möjligheten att ansluta sig till projektet, med föreställning på nätet, läsning och samtal, genom Svensk scenkonst.

Han bara slog och slog utkom våren 2010 i Frankrike. Elisabeth Grate bokförlag gav ut den i Sverige 2011.

För frågor kring samarbetet med MITOS 21, kontakta Dramatens chefdramaturg, Magnus Florin på 08-6656121 eller magnus.florin@dramaten.se

Vikarierande presschef Christina Bjerkander
Kontor 08-665 61 47