Hyllade Tonbruket och Dramatenskådespelare på scen i tidsdramat Undertiden

Vad är tid? Och vart tar tiden vägen när den är slut? Undertiden är en performance med nyskriven musik som regisseras av Nadja Weiss. Medverkar på scen gör tre skådespelare och hyllade bandet Tonbruket med musiker från band som Esbjörn Svensson Trio, The Soundtrack of Our Lives och Wildbirds & Peacedrums. Urpremiär på Dramatens Elverket den 15 maj.

På en oansenlig gata passerar människor förbi varandra. Snart är gatan tom. Men tänk om allt det som sagts, om alla de tankar, händelser och möten som ägt rum på den här platsen finns kvar någonstans? Som minnen, som stoft av levt liv. Och tänk om man kunde lyssna av dessa meddelanden på något sätt?

-       I Undertiden förundras sju varelser över hur människan hela tiden försöker tämja, mäta, backa och fånga tiden: allt under en förhållandevis kort livstid. För egentligen är ju det här ”nuet” som människan försöker leva i inte något annat än framtidens begynnelse, säger Nadja Weiss som står för koncept och regi.

Välkommen till Undertiden. Ett musikaliskt experiment om tiden som gick sin väg, med nyskriven musik av Tonbruket.

Nadja Weiss regisserade senast på Dramaten Törst av Sarah Kane. Tonbruket består av Dan Berglund, Johan Lindström, Martin Hederos och Andreas Werliin, med erfarenhet från band som Esbjörn Svenssons Trio, The Soundtrack of Our Lives och Wildbirds & Peacedrums.

Regi och koncept Nadja Weiss
Medverkande Nina Zanjani, Erik Ehn, Mattias Silvell, Dan Berglund, Johan Lindström, Martin Hederos och Andreas Werliin
Musik Tonbruket

Urpremiär den 15 maj, Elverket

Citat

I Undertiden förundras sju varelser över hur människan hela tiden försöker tämja, mäta, backa och fånga tiden: allt under en förhållandevis kort livstid. För egentligen är ju det här ”nuet” som människan försöker leva i inte något annat än framtidens begynnelse.
Nadja Weiss, koncept och regi