Lena Endre följer upp regidebut med Öm napalm

I morgon den 16 september släpps biljetterna till Öm napalm, som får Sverigepremiär på Lejonkulan den 18 december.

Pjäsen är en explosiv och intim dialog om sexualitet och kärlek, skriven av den brittiske dramatikern Philip Ridley. Lena Endre regisserar. I rollerna ser vi Christoffer Svensson och Malin Arvidsson.

Christoffer Svensson tillhör sedan i somras Dramatens fasta ensemble och gör just nu succé som Robert i Mats Eks Utvandrarna. Malin Arvidsson har på Dramaten bland annat medverkat i Om kärlek av Lars Norén och Drottningens Juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist. Hon har också spelat polisen Kerstin Holm i filmerna baserade på Arne Dahls böcker om A-gruppen.

Philip Ridley, född 1964, är en engelsk dramatiker som hyllats internationellt bland annat för pjäsen The Pitchfork Disney. Han är även verksam som filmregissör konstnär, musiker och barnboksförfattare. Öm napalm (Tender Napalm) nominerades till London Fringe Best Play Award.

Skådespelaren Lena Endre gjorde regidebut på Dramaten med Amanda Ooms monolog Tåla mod, som spelade för fulla hus 2013.

Sällan har sexuell kärlek undersökts på scenen med sådan rasande ärlighet, brutalitet och rörande ömhet. Språket är både en tröst och ett vapen som penetrerar och kastrerar under 80 hårdnackade minuter som är så intima att du vill vända bort blicken” The Guardian

I rollerna Malin Arvidsson, Christoffer Svensson
Regi Lena Endre