Magnus Roosmann blir regissör – och låter Siri von Essen bjuda till efterfest

Den 14 april har Flicka i frack premiär på Lejonkulan. Skådespelaren Magnus Roosmann gör debut som regissör, och har även bearbetat texten, som till stora delar utgår ifrån August Strindbergs En dåres försvarstal.

Föreställningen är en del av projektet ”Satans Strindberg” i Lejonkulan, där det under året kommer att spelas en rad snabbproducerade och experimentella Strindbergsrelaterade föreställningar.

I Flicka i frack möter vi HON och HAN. Det är natt och hon är nyss hemkommen från maskerad på Dramaten – mot hans vilja iklädd frack. Hon konfronterar honom med hans egna texter, texter om henne.

Siri von Essen och August Strindberg var gifta mellan 1877 och 1891. Den självbiografiska En dåres försvarstal skrevs 1887-88 när äktenskapet var i djup kris. Magnus Roosmann skriver löpande om arbetet med föreställningen på Dramatens blogg:

”Många skriver om kvinnohatet men jag fäster mig vid objektifieringen. I bokens första del är hans beskrivning av Maria så fantastiskt berättad. Sensuellt och sexuellt beskriver han henne ner till fotsulorna som han gärna skulle kyssa. Jag förförs till en början av denna kärleksförklaring som dock övergår till faddhet och äckel. Kanske ironiserar han över sig själv men textens realism gör mig tveksam…” Ur Roosmanns blogg 2012-03-11

Läs mer här: http://dramatenblogg.se/category/flicka-i-frack/

På scen Jennie Silfverhjelm, Mattias Silvell