Nobelläsning med Kazuo Ishiguro på Dramaten

Dramaten hyllar traditionsenligt Nobelpristagaren i litteratur, Kazuo Ishiguro, med en läsning på Stora scenen den 12 december. Biljettsläpp i dag den 9 november klockan 12.

”... som i romaner med stark känslomässig verkan har blottat avgrunden under vår skenbara hemhörighet i världen”. (Ur Svenska Akademiens motivering)

Årets Nobelpristagare i litteratur, Kazuo Ishiguro , medverkar själv och samtalar med Malin Ullgren , Dagens Nyheters litteraturredaktör. Vi lyssnar till valda delar av Kazuo Ishiguros verk, framförda av skådespelare från Dramatens ensemble. Inledning av teaterchef Eirik Stubø och tal av författaren Sara Stridsberg , Svenska akademien.

Rebecka Törnqvist framför tonsatta texter av Kazuo Ishiguro.

Medverkande skådespelare: Stina Ekblad, Irene Lindh, Hannes Meidal, Andreas Rothlin Svensson, Maria Salomaa och Johan Ulveson

Dramatens traditionella Nobelläsning har tidigare besökts av Nobelprisvinnare som Tomas Tranströmer, Mo Yan, Patrick Modiano och Svetlana Aleksijevitj.

Nobelläsningen arrangeras inom ramen för Dramaten&.

Nobelläsning med Kazuo Ishiguro , den 12 december klockan 19, Stora scenen.

Presschef