Nypremiär för Dramatens storsuccé Den girige

Fredagen den 12 februari har Den girige av Molière nypremiär. Uppsättningen ges då för 161:e gången.

Föreställningen, regisserad av Gösta Ekman och med Johan Rabaeus i rollen som Harpagon, hade premiär 2009 och blev en stor succé. Pjäsen har sedan dess getts för utsålda salonger, både på Dramaten och på turné med Riksteatern.

Ensemblen har delvis förändrats genom åren. I vårens föreställningar spelas rollen som Anselme av Göran Ragnerstam, Johan Holmberg gör rollen som La Fleche, Inga-Lill Andersson gör Frosine och Hannes Meidal gör rollen som Valere.

"Johan Rabaeus i en av sina bästa roller"
DN
"en teaterns fullträff på livet, en triumf för skådespelarkonsten och en tiopoängare till Nybroplan" DN
"Stående ovationer" Kulturbloggen