Nyskrivet av Kristina Lugn på Dramaten i vår

Kristina Lugns nyskrivna pjäs Hej, det är jag igen får urpremiär på Dramaten den 25 april 2014. Sara Giese regisserar. Biljetterna släpps i morgon, den 28 november.

I Hej, det är jag igen möter vi tre systrar, en av systrarnas man och dennes bror. Relationerna är inte helt okomplicerade. Anna-Clara har just förlorat jobbet som sufflör på Operan efter att ha somnat under en föreställning. Hon vaknar instängd i ett av de många rummen hemma hos sin syster Karin, läkaren. Karins man, blomsterhandlaren, vill väldigt gärna vara till hjälp. Hans bror, som bor granne med Anna-Clara, är en motvillig kronofogde som verkligen inte vill kasta ut någon. Och Eva, chef för en arbetsförmedling, är ledsen. Det finns så väldigt få jobb att förmedla till en självdestruktiv poet som Anna-Clara.

– Pjäsen handlar bland annat om syskonskap. Man kan bryta med sina syskon, men aldrig verkligen ta ut skilsmässa från dem. Där finns så många blodsband att de medverkande nästan inte kan ta ett enda steg i sin egen riktning utan att något av dem brister, säger Kristina Lugn.

Regissören Sara Giese har uppmärksammats för uppsättningar som Apatiska för nybörjare av Jonas Hassen Khemiri, (Stockholms Stadsteater 2013) och Prins Charles känsla av Liv Strömquist (Malmö Stadsteater 2011). 2010 regisserade hon Lars Noréns Om kärlek på Dramaten.

Hej,det är jag igen
Av Kristina Lugn

I rollerna Nina Fex, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Cilla Thorell, Omid Khansari, David Mjönes
Regi Sara Giese