Om syskonskap i Kristina Lugns nyskrivna Hej, det är jag igen

Den 25 april är det urpremiär för Hej, det är jag igen.  En pjäs där beroendet av familjen skildras med Kristina Lugns unika blick och språk. Sara Giese regisserar och Anna Vnuk står för koreografi.

Anna-Clara har just förlorat jobbet som sufflör på Operan efter att ha somnat under La Traviata. Hon vaknar instängd i ett av de många rummen hemma hos sin syster Karin, läkaren. Karins man, blomsterhandlaren, vill väldigt gärna vara till hjälp. Tur då att han lärt sig skriva ut recept. Hans bror, som bor granne med Anna-Clara, är en motvillig kronofogde som verkligen inte vill kasta ut någon. Och Eva, som efter en arbetsmarknadsåtgärd arbetar på arbetsförmedlingen, är ledsen. Hur kan hon vara så fruktansvärt tråkig?

– Pjäsen handlar om syskonskap, beroende, åldrande och döden – eller egentligen livet. Vad blev av livet, var finns livet i livet, kort sagt meningen med livet, säger Sara Giese.

Hej, det är jag igen är en pjäs om hur svårt det kan vara att visa kärlek. Om familjen som ett tryggt rum som är helt outhärdligt att befinna sig i. Om en grupp människor med så många blodsband att de nästan inte kan ta ett enda steg i sin egen riktning utan att något av dem brister.

Sara Giese har uppmärksammats för uppsättningar som Apatiska för nybörjare av Jonas Hassen Khemiri, (Stockholms Stadsteater 2013) och Prins Charles känsla av Liv Strömquist (Malmö Stadsteater 2011). 2010 regisserade hon Lars Noréns Om kärlek på Dramaten.

Urpremiär: 25 april, Lilla scenen
Speltid: cirka 1 tim och 40 min

I rollerna
Nina Fex  Karin
Hulda Lind Jóhannsdóttir  Eva
Cilla Thorell  Anna-Clara
Omid Khansari  Ogebratt
David Mjönes  Eldhagen

Regi Sara Giese
Scenografi & kostym Anna Heymowska
Koreografi Anna Vnuk
Ljud David Giese
Peruk & mask Peter Westerberg

Dramaten& Samtal om Hej, det är jag igen
– Kristina Lugn sitter ned med Dramatens chefsdramaturg Magnus Florin och uppsättningens regissör Sara Giese och pratar om pjäsen.

Plats: Lilla scenen
Datum: Onsdag 2014-05-07, 15 minuter efter föreställningen.
Fri entré

Se www.dramaten.se/DramatenOch/ för mer info.

Citat

Pjäsen handlar om syskonskap, beroende, åldrande och döden – eller egentligen livet. Vad blev av livet, var finns livet i livet, kort sagt meningen med livet.
Sara Giese, regissör.